Japon Balıkları için ideal su değerleri.


Engin19Çevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 30/09/2013
İl: Izmir
Mesaj: 869
Engin19Çevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 13 Mart 2014 17:41
Japon balığı beslemek için ideal su değerleri.


Japon balığını sağlıklı besleyebilmek için ideal ve stabil bir su değeri gereklidir. Su kalitesini etkileyen bir çok faktör vardır yemleme miktarı, filtreleme kapasitesi ve bakımı gibi. Biyolojik dengeyi ve balıkların sağlığını korumak için düzenli olarak testler yapılıp gerektiğinde müdehale edilmelidir.

Amonyak (NH3): Çok düşük miktarlarda bile balıklar için ölümcüldür. Bu kimyasal solungaç zarlarında harasa sebeb olur ve normal solunumu engeller. Genellikle yeni kurulan ve biyolojik filtrasyonu yetersiz tanklarda görülür. Popülasyonu yüksek akvaryumlarda bunlara dahildir. Belkide balıkların en büyük katilidir. Toplu ölümlere ve büyük kayıplara sebeb olur. Aslında suda yükselen amonyak seviyesini kolaylıkla anlayabiliriz. Amonyak seviyesi yükselmiş suyun rengi hafif sarıya kaçar. Akvaryumda sidik bezeri koku oluşur.  Sidiğe kokusunu ve rengini veren amonyaktır.
Bu gibi durumla karşılaşırsanız ya %50 oranında klor olmadığından emin olduğunuz su ile su değişimi yapın. ( Klor kesinlikle olmamalı Amonyak ile tepkimeye girerek kloramin açığa çıkar ve amonyak kadar zehirlidir.)
Yada balıkları hemen temiz su bulunan bir kaba nakledin. Unutmayın suyun Ph seviyesi nekadar yüksekse amonyak o kadar fazla etkilere sebeb olur. Amonyak zehirlenmelerine karşı kalkan olarak zeolit kullanımını başka bir makalede anlatacağım.

Nitrit (NO2): Nitrit nitrifikasyon süreci boyunca balık artıklarının ve organik maddelerin çözünmesi sırasında ortaya çıkan çok zehirli bir kirleticidir. Nitrosomonas bakterileriamonyağı okside ederek daha az zararlı olan
nitrite dönüştürür. Nitrospira ve Nitrobacter adındaki diğer faydalı bakterilerse nitriti orta seviyede zehirli sayılan nitrata dönüştürür. Nitrit seviyesinin yükselmesi filtrasyonda yeterli bakterilerin çoğalmadığı yada tutunacak alan bulamadıklarını gösterir. Bakteri sayısı yeterli seviyeye ulaştığında amonyak ve nitrit seviyesi 0 olur. Nitrit balığın solungaçlarından kanına karışır ve farklı yollardan zarar verir. En önemlisi, kandaki hemoglobinin içindeki demiri okside ederek, hemoglobinin aksine oksijen taşıyamayan bir molekül olan methemoglobin oluşmasına neden olmasıdır.  Bu süreç (methemoglobinemi adı verilir), kanın kahverengi bir renk almasına ve balığın oldukça güç nefes alıp vermesine veya hatta boğulmasına neden olur.
Nitrit ayrıca zehirlenmeye yol açar ve bu da karaciğerde, solungaçlarda ve kanda hücre yıkımına neden olur.
Uzun süreler nitrite maruz kalan balığın bağışıklık sistemi zayıflar; eğer ki nitrit zehirlenmesinden ölmemişse balık beyaz benek, yüzgeç çürümesi ve mantar gibi bakteriyel hastalıklara maruz kalmaya başlar.

Nitrat (NO3): Nitrat Amonyak ve Amonyumun faydalı bakteriler tarafından getirildiği son haldir. Alg gelişimini hızlandırır ve düşük seviyede zehirli sayılır. Akvaryumda düzenli su değişimi yapıyorsanız nitrat aşırı seviyelere çıkmaz.Maksimum Nitrat seviyesi omurgasızlar ve hassas deniz canlıları için 15mg/litre oranında Tropikal tatlı su balıklarında ise 40mg/litre altında olmalıdır. Nitratı kontrol altında tutmak için düzenli su değişimi yapılmalıdır. Bitkilerde nitratı düşürmekte büyük rol oynar.

Fosfat (PO3): Fosfat her akvaryumda bulunur. Düzenli bakımı yapılmayan akvaryumlarda seviyesi hayli yükselir. Neyseki balıklara direk olarak zarar vermez. Ancak yüksek fosfatalg oluşumunu tetikler
ve bu durum bizi rahatsız edebilir. İdeal fosfat seviyesi 0.5 ppm oranında olmalıdır.

Genel Sertlik (GH): Balıkların, bitkilerin ve mikroorganizmaların hücre fonksiyonlarına direk etki eder. Buda büyüme hızı ile ilğilidir. Suda bulunan kalsiyum ve magnezyum tuzlarının birikimi ile alakalıdır.
Japon balıkları için bu değer 6 ile 16 arasında olmalıdır.

Karbonat Sertliği (KH): Karbonat su sertliği karbonik asitli kalsiyum ve magnesyum bileşiklerinden oluşur.
Yeterli karbonat sertliği pH değerini sabitler. Karbonat sertliği akvaryumda biyolojik ayrışım işleri ve bitkilerin karbondioksit tüketiminin neden olduğu değişimlere karşı tampon görevi görür. Karbonat sertliği tehlikeli pH düşüşlerini (asit düşmesini) önler. Güçlü pH değişiklikleri balığa zarar verir. Japon Balıkları için bu değer 3 ile 10 arasındadır.

PH : PH değeri suyun asitli, nötr veya alkalinli olup olmadığını gösterir. Tür ve orijinlerine bağlı olarak balık ve bitkiler asitli, nötr veya alkalinli su gerektirirler. pH düştükçe su asitliği artar,ve pH yükseldikçe daha alkalinli olur. pH değeri logaritmik bir değerdir. Bu şunu ifade eder: pH-değeri 7 olan su pH-değeri 8 olan suya göre 10 kat daha asitlidir, pH değeri 6 olan su 100 kat daha asitlidir. Japon balıkları ph değerine karşı oldukça duyarlıdır. 6.5 – 8.5 aralığındaki değeri balık tolere edebilsede uygun aralık 6.8-7.8 aralığıdır.

Tuz : Sodyum klorür (NaCl) ve magnezyum klorür (MgCI2) (magnezyum sülfat) yani tuz tedavi amaçlı kullanımının dışında nitrit zehirlenmelerine karşı önlem olarak ve parazitlere karşı kullanılır. Balığın stresini azaltmaktada yardımcı olur.
İdeal tuzluluk oranı 0.18 ile 0.22% oranındadır. 1.00 ve 2.00% oranında hastalıklar için kısa süreli tuz banyosu yaptırılabilir.

Sıcaklık : Japon balıklarının soğuk su balığı oldugu söylensede bu pekte doğru bir düşünce değildir. Yakın akrabaları koiler olabilir ama Japon balıkları soğuk suyu pek sevmezler. Aslında soğukluk görecelidir.  Soğuk su deyince benim aklıma 10 derece geliyorsa başkası için bu söz 0 dereceyi çağrıştırabilir. Japon Balıkları birçok sıcaklığı tolere edebilir ama ideal sıcaklık değeri 22-28 derece arasındadır.

Klor-Kloramin (CI): Şehir şebeke sularında klor dezenfektan olarak kullanılır. Kloramin klorun amonyak ile tepkimeye girmiş halidir. Ülkemizde son kullanıcıya gelen sularda minimum 5ppm oranında klor bulunur. Katı,sıvı yada gaz halinde kullanılmış olabilir. Yağmurlu günlerde klor miktarı arttırılır. Suda 0.002ppm oranının üzerinde olması durumunda mukozada yanmaya sebeb olur. İdeal değer hiç olmamasıdır. Buda eklenecek suyun uzun süre dinlendirilip havalandırılması ile gerçekleşir. Acil durumlar için su düzenleyiciler kullanılabilir.

Çözünmüş oksijen (DO): Su içinde çözünmüş olan O2 miktarını çok önemlidir. Suyaoksijen kazandırmak hava taşı, yüzey dalğalandırma ve bitkiler vasıtası ile gerçekleşir. Yeterli oksijen seviyesi tatlı su için litrede 8.3mg tuzlu suda 6.5 – 7mg aralığında olmalıdır.  Oksijen seviyesinin 0.2 ppm ye düşmesi durumunda canlı faaliyetleri son bulur. Oksijen belli bir seviyeden sora (su doyduktan sora) çözünmez. Sıcak suda soğuk suya göre oksijen seviyesi bi hayli düşüktür. Japon balıkları diger balıklara nazaran çok oksijen tüketir. Bundan dolayı nekadar fazla yüzey dalgalanması sağlarsak balıkların rahatı okadar yerinde olur. Oksijen yetersizliğinde balıklar yüzeye çıkarak agızlarını açıp kapatır. Uzun süre maruz kalmaları durumunda kuyruk ve yüzgeçlerinde kılcal damarlar meydana çıkar.

Aydınlatma : Aydınlatma Japon balıklarının gelişimi ve renklenmesinde büyük rol oynar. Karanlıkta balık inaktif olur. Renklerini tam sergileyemez. Renkleri güneş ışığı ile gelişir. Üstelik gece gündüz farkını hissettirmek için günde 10-16 saat civarında aydınlatma yapılmalıdır.

 Askıda Katı Madde (AKM): Suda bulunan yaklaşık 1 mikron büyüklüğünde veya daha büyük olmakla birlikte sözgelimi kum tanesinden daha küçük katıları ifade etmek için kullanılan terime denir. Yüksek Akm miktarı Japon balıkları için birçok olumsuzluğa sebeb olabilir. Yüksek Akm görüntü kirliliği yaratır ve ışığı engeller. Balığın solungaçlarına takılarak soluk almasına engel olurlar. Stres, büyüme hızında yavaşlama, hastalık direncinde düşüş olarak geri döner. Nekadar düşük olursa okadar iyidir.

Çözünmüş Katı Madde (TDS): Toplam çözünmüş katı madde , su içinde çözünmüş halde bulunan ve kum filtresi gibi basit filstrasyon yöntemleri ile tutulamayan mineralleri, katyonları, anyonarı, ağır metal iyonlarını ve az miktarda organik maddeleri içirir. Çok yüksek ve düşük oranları zararlıdır. 200ppm den düşük olması önerilir.

 

 

 Makale aslen bu sitede yayınlanmak üzere çevrilmiştir. İzinsiz çağaltılamaz.

Engin YİĞİT

 

 

Kaynak

http://www.finmood.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=1792

http://animal-world.com/encyclo/fresh/goldfish/FantailGoldfish.php

http://voices.yahoo.com/guide-goldfish-care-2970541.html

http://www.kokosgoldfish.com/BRIEFGUIDEFORNEWOWNERS.html

http://goldfishlifespan.com/category/water-parameters/

 


Beğenenler: [T]152069,Notilus[/T][T]217305,koridoras[/T][T]218194,Alehar[/T][T]208569,BeyzPl[/T]
Teşekkür Edenler: [T]152069,Notilus[/T][T]218194,Alehar[/T][T]208569,BeyzPl[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

dasingen43Çevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 26/08/2010
İl: Kütahya
Mesaj: 1382
dasingen43Çevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 14 Mart 2014 09:41
Engin abi değerli bilgiler için teşekkür ederiz :)

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

kralexxxÇevrim Dışı

Kayıt: 29/11/2012
İl: Istanbul
Mesaj: 5158
kralexxxÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 14 Mart 2014 09:47
Emeğine sağlık kardeşim çok yararlı bilgiler..

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

AYIDAYIÇevrim Dışı

Kayıt: 01/03/2014
İl: Istanbul
Mesaj: 71
AYIDAYIÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 27 Nisan 2014 15:04
Teşekkürler. Yalınız, gösterdiğiniz kaynakların sadece ilkinde yüksek sıcaklık (25-28 derece) tavsiye ediliyor.
Öteki kaynaklarda ideal aralık 18-22  ve 18-24 olarak verilmiş.
Kaynaklardan birinde, donma sıcaklığının sadece birkaç derece üstüne bile
süslü Japonların dayanabildiği belirtiliyor.



Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

Engin19Çevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 30/09/2013
İl: Izmir
Mesaj: 869
Engin19Çevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 27 Nisan 2014 16:07
[QUOTE=AYIBARS]Teşekkürler. Yalınız, gösterdiğiniz kaynakların sadece ilkinde yüksek sıcaklık (25-28 derece) tavsiye ediliyor.
Öteki kaynaklarda ideal aralık 18-22  ve 18-24 olarak verilmiş.
Kaynaklardan birinde, donma sıcaklığının sadece birkaç derece üstüne bile
süslü Japonların dayanabildiği belirtiliyor.


[/QUOTE]


Evet Aybars bey sıcaklık değerlerindeki farklı görüşler bölgesel iklimlerden kaynaklanıyor sanırım. Singapur'lu üreticiler iklimlerinin sıcak olmasından dolayı 25-28 i ideal olarak görürken, Çin'liler ise daha soğuk bölgede olmalarından dolayı 18-22 dereceyi uygun görüyorlar. Gerçek şu ki Japon balıkları yüksek bir sıcaklık aralığını tolere edebiliyorlar. Benim görüşüm 18 derecenin altına düşmemek ve 26 dereceninde üzerine çıkmamaktan yana.  Diğer kaynakta belirtilen donma sıcaklığının birkaç derece üzerinde bile dayanabilme mevzusu doğrudur, orada sıcaklığın yavaş şekilde düşmesi kaydı ile şartınıda atlamamak gerek. Japon balıkları 3-5 derece sıcaklıktada yaşar bizzat şahit oldum ama metabolizmaları ve hareketleri yavaşlar durma noktasına gelir bu durum bağışıklık sistemlerinin zayıflamasınada yol açar ve en ufak bir hastalıkta ölümle sonuçlanabilir. Hayatta kalmak ve ideal kelimesi arasında büyük fark var. 

Ülkemizde kış günlerinde düşük sıcaklıkları ısıtıcı sayesinde yükseltebiliyoruz. Yazın ise sıcak bölgelerdeki akvaryum suları çoğu zaman 28-30 derecenin üzerine çıkabiliyor. Soğutma sisteminin ısıtıcı kadar kullanımı kolay ve maliyeti düşük olmadığı için deniz akvaryumları hariç pek kullanılmıyor. Bildiğiniz gibi yüksek sıcaklıklardaki suda oksijen çözünmesi zorlaşıyor Japon Balıklarınında yüksek oksijen seviyesine  ihtiyaç duyduğu malum. Bu gibi 28 derecenin üzerindeki sıcaklıklarda akvaryum havalandırmasını arttırmalıyız. 

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

JAPONSEVERÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 09/12/2013
İl: Istanbul
Mesaj: 881
JAPONSEVERÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 01 Aralık 2014 17:18
Dinlendirilmiş şebeke suyu bu değerler açısından özellikle ph konusunda yeterlimidir?Ph düşürmek için ilaç,kök vs.ne tavsiye edersiniz?

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir