Karides Kumu (Shrimp Substrate)


fantastik3Çevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 23/02/2009
İl: Kocaeli
Mesaj: 676
fantastik3Çevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 13 Şubat 2012 20:48
Timur bey merhaba

Antalya, su özellikleri ve iklimiyle Kristal/Arı ve Tayvan karidesleri üretmek için maliyet açısından pek elverişli değil! Uzakdoğu da bu işleri genelde doğal kaynaklar veya çok ucuza mal edilmiş sistemlerle sürdürüyorlar. Bence, Türkiye'de iklim ve diğer şartlar açısından en uygun yerlerin fizibilitesi yapıldıktan sonra olmayacak bir şey değil! Tabii ben buradaki gibi büyük bir tesisten bahsediyorum.

Başlıkla pek alakası olmayacak ama, okuduğum pek çok kaynak karides akvaryumlarında haftada veya iki haftada bir en fazla %20 su değişimini öneriyorlar. Fazla değiştirmemenin daha iyi olacağını söylüyorlar. Siz, haftalık %50 iyidir diyorsunuz ve ben de öyle düşünüyorum. Ancak sizin açınızdan olayı biraz daha açıklayabilir misiniz?

Selamlar...

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

timur ekerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 01/11/2009
İl: Antalya
Mesaj: 1142
timur ekerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 13 Şubat 2012 22:28
Mutlu Bey,
Karidesler taze, temiz ve organik yükü az olan suları seviyorlar. Diyelim 100 litrelik bir tank, bu tankta 100 ila 200 adet karides nüfusuna çıktınız veya çıkmak istiyorsunuz. Bu hayvanlara o ölçüde yem vermeniz gerekecek ve o ölçüde dışkılayacaklar. %20 su değişimiyle suyu nasıl temiz tutarsınız, bilemiyorum. Kristal ürettiğim dönemlerde ortalama %50 su değişimiyle çok güzel bir üreme performansı yakalamıştım. Üremeye daha isteklilerdi ve yavru kaybım çok daha azdı. Aynısını sonra havuzlarda yaşadım. Havuzlarda da günlük %10 su değişimi gerçekleştiriyorum. Uzakdoğuda haftalık %300 su değişimi yapan üreticiler duydum. Almanya da en az su değişimi yapan üretici haftalık %50 yapıyor.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

fantastik3Çevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 23/02/2009
İl: Kocaeli
Mesaj: 676
fantastik3Çevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 13 Şubat 2012 23:13
Konu konuyu açıyor ama, yabancı forumlarda CRS ve diğer Caridina türleri hakkında en çok tartışılan konu su değerleri, daha doğrusu, doğru su değerleri!

Aslında substrat, su değişimi, filtreleme vb hepsi bu konunun etrafında oluşuyorlar.

PH değeri 6,2-7,2 arasında olmalı deniliyor ama PH 6 ile 7 arasında 10 kat alkalik-asitik fark var!

İngiltere de bir üretici, hayatta kalma ile üreme koşullarının farklı olduğunu, öyle her ortamda üremenin sağlanamayacağını ifade ediyor ve üretim için PH 6,5 olmalı diyor! 
Uzak doğulu üreticilerin yüksek yavru almak için düşük PH değerleri kullandığını ise artık biliyoruz. 

KH değeri 0-2 olarak tavsiye ediliyor, "dört olsa ne olur?" sorusuna Imke bile tam cevap veremiyor!

Kimisi hiç önemli değil, PH'ı düşürmek için KH 0-2 olmalı derken, kimisi verimli yavru alamazsın diyor! Başka bir yerde ise yüksek KH solunum durmasına, ani ölümlere yol açar deniyor! 

GH 4-6 olmalı diyen de var, 6-8 diyen de! Ancak bu konudaki en net şey GH 4'den büyük olacak! GH yoksa kabuk da yok!

TDS konusu çok teknik, 80-100 ppm ideal denmiş pek çok yerde, bir üretici 120 yi geçmeyin diyor. 140 ve yukarısı ölümler gelir deniyor!

Su değerleriniz istenilen aralıklarda ise, isterseniz ayda bir su değişimi bile yapabilirsiniz.
Ancak sizin de belirttiğiniz gibi 10 karides bir arada ise mümkün değil! 

İşin püf noktası da bu çok bilinmeyenli denklemi doğru şekilde kurup, çözmek!

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

aliselim66Çevrim Dışı

Kayıt: 09/02/2009
İl: Konya
Mesaj: 448
aliselim66Çevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 14 Şubat 2012 08:43
İçimden Tarım bakanlığı ve ilgili uzmanları ile küçük bir araştırma ile yapıp, akadama veya diğer substratlara yakın bir toprak karışımı yapıp , ambalajlayıp ticari ürün haline getirmek geliyor. Yurt dışından nakliye ,ithalat vs giderler binince bir kum için çok  yüksek fiyatlar çıkıyor. Bunuda 6-12-18 ay gibi zamanlarda değiştirmek zorunluluğu olduğu için karides beslemeyi düşünen ülkemiz hobicisine ters bir durum oluşuyor. 
 Bu bağlamda toprak/substratların genel özelliklerini dile getirip ,buna uygun kum/kil/toprak bulup , karışım yapabiliriz, değil mi ?

Substrat genel özelliklerini sıralayalım o halde ;

1- Ph7 nin altında olup , hafif asidik olacak
2- Gh ve Kh sertliklerini artırıcı özellikde olmayacak 
3- Mümkünse Gh ve Kh değerlerini düşürücü yönde olmalı
4- Açık kahverengi veya siyah renkde olursa akvaryumlarda daha güzel duracak

Devam edebilirsiniz.5,6...

Bu arada akadama yada diğer substratların analiz raporlarını bulan varsa.  Bu topraklara yakın değerdeki ülkemizdeki kil/toprakları araştıralım ne dersiniz. Belki günün birinde ShiraTURKA toprağı yaparız

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

koray77Çevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 09/07/2007
İl: Kocaeli
Mesaj: 521
koray77Çevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 14 Şubat 2012 10:16
5- Uzun ömürlü olucak en azından 6 aydan daha uzun süre gidicek :)

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

fantastik3Çevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 23/02/2009
İl: Kocaeli
Mesaj: 676
fantastik3Çevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 14 Şubat 2012 11:25
Akadama Japon dilinde "kırmızı top" anlamına gelir. 
Eski Japon Cryptomeria ormanlarında, yaklaşık üç metre derinlikten çıkarılan  volkanik bir kildir. Topraktan çıkarıldıktan sonra kurutulur ve ısıl işleme tabi tutulur. 
Böylece her türlü organik maddeden arındırılır, steril bir yapı kazanır. 
Hastalık ve bakteri riski taşımaz, karidesler için çok güvenlidir.
Makinelerle ezilerek elenir ve çeşitli tane boyutlarında paketlenir. 
Japonya'da bonsai yetiştiriciliğinin gözde toprağıdır. Islakken koyu kırmızı, nemini kaybedince açık bir renk alır. Böylece bonsai yetiştiriciliğinin en hassas işlerinden biri olan sulama işini kolaylaştırır. 
Diğer karides substratları da aslında akadama ile aynı özellikte olup, hepsi Japonya da üretilir.
Yani Çin, Kore, Tayvan malı olmazlar!
Substrat üreten firmalar Japon üniversiteleriyle ortak çalışırlar ve topraklarla ilgili her türlü analizi yapmışlardır, sertifikalı ürün satarlar.
Zaten gelişmiş bütün ülkelerin üniversiteleri sorulara cevap, sorunlara çözüm üretirler. Bizimkiler malum!

Akadama ve diğer karides substratlarının en önemli özelliği yüksek CEC bulunmasıdır.
CEC, Cation Exchange Capacity yani Katyon Değişim Kapasitesi demektir.
Katyon, artı yüklü maddeleri ifade eder. 
Akadama suyun içindeki Mg+2 , K+1 , Ca+2 gibi katyonları hızla yapısına alır ve bitkilerin köklerinden rahatça kullanabilecekleri forma getirir. Yani bir nevi su yumuşatıcı reçine gibi davranır. 
Aldığı maddelerin yerine H iyonlarını suya verdiğinden KH ve PH değerini düşürür.
GH' değerini de Mg bağlayıcılığından dolayı düşürecektir. Bu nedenle karides akvaryumlarında GH değerini 5-6 DGH aralığında tutabilmek için Mg ve Ca ilavesi yapılır.
Bu özelliğinden dolayı bitkili akvaryum üstadı Takashi AMANO'nun ADA Amazonia substratından önceki bütün bitki akvaryumu kurulumlarında tabanda AKADAMA kullanılmıştır. Amazonia, Akadama' nın besin emdirilmiş, bitki gelişimi için yeniden düzenlenmiş halidir.
Yuvarlak formu bitki köklerine oksijen ve besin gidişini destekler.
Gözenekli yapısı bakteri gelişimini hızlandırır.
Taban filtresi için mükemmel bir zemin hazırlar.
Kullanım ömrü suyun özelliğine göre değişir.
Aşırı sert, ve yüksek PH değerlikli bir suda 8 ay, daha yumuşak ve düşük PH değerli bir suda 18 aya kadar kullanılabilir. 
Üniversitelerin analiz raporları da var, ama aşırı teorik olur diye yazmıyorum.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

aliselim66Çevrim Dışı

Kayıt: 09/02/2009
İl: Konya
Mesaj: 448
aliselim66Çevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 14 Şubat 2012 11:35

Mutlu bey suyun değerlerini yumuşatma,azaltmanın haricinde sırf bir filtreleme ve zemin olması amacıyla seachem matrix ve taban filtre kullanma fikrim var. Matrixin üzerinede yüzeyi tam kaplayacak şekilde moss kullanıp güzel bir görüntü vermek istiyorum. Ne dersiniz

Akadama için detaylı verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. Ben notlarımı aldım , buradan.


Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

ashizaÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 22/11/2008
İl: Bursa
Mesaj: 182
ashizaÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 14 Şubat 2012 12:04
[QUOTE=fantastik3]
Akadama ve diğer karides substratlarının en önemli özelliği yüksek CEC bulunmasıdır.
CEC, Cation Exchange Capacity yani Katyon Değişim Kapasitesi demektir.
Katyon, artı yüklü maddeleri ifade eder. 
Akadama suyun içindeki Mg+2 , K+1 , Ca+2 gibi katyonları hızla yapısına alır ve bitkilerin köklerinden rahatça kullanabilecekleri forma getirir. Yani bir nevi su yumuşatıcı reçine gibi davranır. 
Aldığı maddelerin yerine H iyonlarını suya verdiğinden KH ve PH değerini düşürür.
GH' değerini de Mg bağlayıcılığından dolayı düşürecektir. Bu nedenle karides akvaryumlarında GH değerini 5-6 DGH aralığında tutabilmek için Mg ve Ca ilavesi yapılır.
Bu özelliğinden dolayı bitkili akvaryum üstadı Takashi AMANO'nun ADA Amazonia substratından önceki bütün bitki akvaryumu kurulumlarında tabanda AKADAMA kullanılmıştır. Amazonia, Akadama' nın besin emdirilmiş, bitki gelişimi için yeniden düzenlenmiş halidir.
Yuvarlak formu bitki köklerine oksijen ve besin gidişini destekler.
Gözenekli yapısı bakteri gelişimini hızlandırır.
Taban filtresi için mükemmel bir zemin hazırlar.
Kullanım ömrü suyun özelliğine göre değişir.
Aşırı sert, ve yüksek PH değerlikli bir suda 8 ay, daha yumuşak ve düşük PH değerli bir suda 18 aya kadar kullanılabilir. 

[/QUOTE]

Mutlu Bey, söz konusu ürünlerin marifeti CEC değerlerinden ibaretse başka pek çok malzeme aynı işi görür gibi geldi bana. Benim ilk aklıma gelen diatomit oldu. CEC değerleri, porozitesi, inert oluşu, kolay ve ucuza temin edilebilirliği bakımından alternatif olabilir diye düşünüyorum. Diatomit hakkında saydığım özelliklerin değerleriyle ilgili pek çok makale internet ortamında bulunuyor. 
Kendim hâli hazırda filtre malzemesi olarak kullanıyorum diatomiti ve gayet memnunum. Zeminde de kullanılabilir diye düşünüyorum.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

fantastik3Çevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 23/02/2009
İl: Kocaeli
Mesaj: 676
fantastik3Çevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 14 Şubat 2012 13:08
[QUOTE=ashiza]
Mutlu Bey, söz konusu ürünlerin marifeti CEC değerlerinden ibaretse başka pek çok malzeme aynı işi görür gibi geldi bana. Benim ilk aklıma gelen diatomit oldu. CEC değerleri, porozitesi, inert oluşu, kolay ve ucuza temin edilebilirliği bakımından alternatif olabilir diye düşünüyorum. Diatomit hakkında saydığım özelliklerin değerleriyle ilgili pek çok makale internet ortamında bulunuyor. 
Kendim hâli hazırda filtre malzemesi olarak kullanıyorum diatomiti ve gayet memnunum. Zeminde de kullanılabilir diye düşünüyorum.
[/QUOTE]

Diatomit' in su değerlerinize etkileri, etki ömrü ve miktar/litre hakkında bilgi verir misiniz?


[QUOTE=aliselim66]

Mutlu bey suyun değerlerini yumuşatma,azaltmanın haricinde sırf bir filtreleme ve zemin olması amacıyla seachem matrix ve taban filtre kullanma fikrim var. Matrixin üzerinede yüzeyi tam kaplayacak şekilde moss kullanıp güzel bir görüntü vermek istiyorum. Ne dersiniz

Akadama için detaylı verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. Ben notlarımı aldım , buradan.

[/QUOTE]


Dediğinize benzer bir kurulumu yapmışlar zaten. En alta bioball, sineklik, taban filtresi, üzerine biyolojik materyal, sineklik, en üste karides substratı koymuşlar. Tank harika görünüyor. Yani bence gayet güzel olur, ancak tankı biraz yüksek tutmak, taban filtresini bütün tabanı değil de, 3/2 kaplayacak şekilde yerleştırmek daha da verimli olacaktır.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

ashizaÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 22/11/2008
İl: Bursa
Mesaj: 182
ashizaÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 14 Şubat 2012 14:08
[QUOTE=fantastik3]

Diatomit' in su değerlerinize etkileri, etki ömrü ve miktar/litre hakkında bilgi verir misiniz?

[/QUOTE]

Bu tür spesifik bilgiler vermem için ufak çaplı bir laboratuvar çalışmasına girişmem gerekli, maalesef şimdilik imkan dahilinde değil. Yalnızca temel özellikler itibariyle benzeştiğini söylemek istedim. Kabaca bir örnek vermek gerekirse SHIRAKURA'nın "Red Bee Sand" ürünü için 21,476 m2 / litre (~ 21,5 m2 / gr) yüzey alanı değeri verilmiş. Diatomit içinse çeşitli kaynaklarda değişmekle birlikte (diatomitin türünden ötürü) 20 m2 / gr (Bruton, 1996) gibi bir değer söz konusu; ki 80 m2 / gr gibi ölçüm sonuçları da mevcut.

Özet olarak demek istediğim bu tarz ürünlerin birincil avantajı yüksek gözeneklilikse başka bir çok malzeme buna alternatif oluşturabilir. 

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

fantastik3Çevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 23/02/2009
İl: Kocaeli
Mesaj: 676
fantastik3Çevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 14 Şubat 2012 20:46
[QUOTE=ashiza] [QUOTE=fantastik3]

Diatomit' in su değerlerinize etkileri, etki ömrü ve miktar/litre hakkında bilgi verir misiniz?

[/QUOTE]

Bu tür spesifik bilgiler vermem için ufak çaplı bir laboratuvar çalışmasına girişmem gerekli, maalesef şimdilik imkan dahilinde değil. Yalnızca temel özellikler itibariyle benzeştiğini söylemek istedim. Kabaca bir örnek vermek gerekirse SHIRAKURA'nın "Red Bee Sand" ürünü için 21,476 m2 / litre (~ 21,5 m2 / gr) yüzey alanı değeri verilmiş. Diatomit içinse çeşitli kaynaklarda değişmekle birlikte (diatomitin türünden ötürü) 20 m2 / gr (Bruton, 1996) gibi bir değer söz konusu; ki 80 m2 / gr gibi ölçüm sonuçları da mevcut.

Özet olarak demek istediğim bu tarz ürünlerin birincil avantajı yüksek gözeneklilikse başka bir çok malzeme buna alternatif oluşturabilir. 
[/QUOTE]

Bu tür ürünleri kullanıp, su değerlerinizi düzenli olarak ölçmezseniz neden sonuç ilişkileriniz pek de anlamlı olmaz! 
alıntı : Tevfik Bey'in "kedi kumu hakkında isimli makalesinden"

Bizim aerob bakterilerin tutunabilmesi için gözenekler makropor yapıda olmalıdır.
 
Ancak adı geçen bu maddelerin (Klinoptilit, Ca-Bentonite, Diatomit ve Sepiolite) çoğu micropor ve mezopor içermektedir... Yani aerob bakteriler bizim mikropor ve mezopor içeren gözeneklli maddemize tutunamaz...
 
Lav kayası, Aquaclay, ise makrogözeneklidir....ve bakteri tutma fonksiyonları çok iyidir...



Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

timur ekerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 01/11/2009
İl: Antalya
Mesaj: 1142
timur ekerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 14 Şubat 2012 21:02
Evet, su değerleri bakımından çok farklı görüşler var. Bana göre bu canlıların tolerans aralığı sanıldığından daha yüksek olduğu için görüşler de bu kadar farklı oluyor. Sert suda başarıyla üretim yaptığına yemin eden akvaristleri de unutmamak lazım.
GH 20, KH 16, ph 7.8 , 3500 litre beton havuz, günlük %10 su değişimi. 30 adet red bee saldım. adaptasyonda 3 adet öldü, diğerleri sorunsuz yaşadı ve fakat tek bir yavru dahi alamadım. Bu havuzda kışın su sıcaklığı 8 dereceye kadar düştüğü halde ertesi bahar çoğu hala yaşıyordu. Bunu da dip not olarak belirteyim.

GH 16, KH 12, ph 7.6, 100x60x60 akvaryum, günlük %10 su değişimi. 10 adet crs saldım. Adaptasyonda 1 adet öldü, diğerleri sorunsuz yaşadı ve 6 ay sonra sayıları yaklaşık 50 adete çıkmıştı. Hayvanların üremesi devam etti, fakat çok yavaş. 3.4. nesillerde dahi yavru kaybı her zaman çok büyüktü. Tahmin ediyorum, her batımdan ancak 3-4 karides büyüyüp gelişiyordu. Bu tankta sıcaklık 26 dereceyi gördüğünde ölümler başlıyordu.

GH 6-7, KH 1-2, ph 6.8- 7, 4 adet 100x50x40 akvaryum, günlük %10 su değişimi. 24 derece su sıcaklığı. Red bee ve black bee varjeteleri. Adaptasyonda %10 kayıp. 2 hafta sonra ilk yumurta taşıyan dişileri gördüm. Üremeleri ve yavru gelişimi çok iyiydi. 4 ay peşpeşe kesintisiz ürediler. 4 ay sonra 2 tankta yumurta taşıyan dişi hiç yoktu, diğerlerinde ise tek tük görebiliyordum. Isıyı kademeli olarak 18 dereceye çektim ve 4 hafta bekledim. Tekrar kademeli 22 dereceye yükselttim ve bir hafta sonra birçok dişi yumurtalıydı. Bu şekilde uzun süre çok güzel sonuçlar almıştım. Bu tanklarda tabanda sadece camı örtecek kadar incecik bir katman hagen siyah kum (aqua deco kum), her tankta iki adet büyük boy silindir sünger filtre, philips 865 tasarruflu ampul, moss, tilki kuyruğu ve najas bitkileri ve birer mangrove kütüğü vardı. Ara sıra da kızılağaç kozalakları atıyordum.
Bana göre en az suyun GH,KH,ph değerleri kadar su değerlerinin akvaryumda stabil kalması da önemlidir. Bu da konuyu yine su değişimlerine getiriyor. Ayrıca tankın hacmi de gözardı edilmemesi gereken bir konu. Tank ne kadar hacimliyse kontrolü de o kadar kolaydır ve su değerlerindeki iniş, çıkışlar o ölçüde az olur. Belki de ilk denemelerimizi hacimli tanklarda yapıp, ustalaştıkça küçük tanklara yönelsek daha doğru olacak.


Beğenenler: [T]222977,mrcnnn[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

fantastik3Çevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 23/02/2009
İl: Kocaeli
Mesaj: 676
fantastik3Çevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 14 Şubat 2012 22:54
Timur bey'in söylediği gibi su değerleri üzerinden olaya yaklaşmak lazım.
 PH, KH, GH,TDS değişimi ve karides üremesi, yaşaması üzerine etkileri olarak ilişkilendirmek lazım.
Yabancı forumlarda KH değerinin kristal karidesler üzerindeki etkilerini sayfalarca tartışıyorlar. Deneyler yapıp, sonuçları hakkında fikir yürütüyorlar. Bizim artık "metilen mavisi her şeye iyi gelir" mantığından çıkıp ölçme ve gözlemleme, sonuçları yorumlayıp bir yerlere varmalıyız. Hep "bu ürünler para tuzağı" mantığı ile yaklaştığımız için diğer ülkelerle aramızdaki fark ortada! Halbuki "biz bunu kendi ülkemizde daha ucuza ve daha da gelişmiş olarak nasıl üretiriz?" diyebilmemiz için bile denememiz gerekiyor. 

Timur bey'in üç gözlemi bile işin ne olduğunu anlatıyor:
Yaşatmak ayrı, üretmek ayrı bir olay! 

Sohbeti güzel bir fotoğrafla tatlandıralım:



Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

ADNADNANÇevrim Dışı

Kayıt: 09/07/2009
İl: Istanbul
Mesaj: 280
ADNADNANÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 04 Mart 2012 00:13
Herkes değerlerini yazarsa muhtemelen bir tablo ortaya çıkar. 
Su değerlerim: 
Ph: 7,2
Kh: 3
Gh: 9
Su değişimi haftada bir % 20.
Sıcaklık:19 C

Beslediğim türler 
Sakura (Bol bol yavru almaya başladım), CRS (Yavru almaya başaldım), CBS (Henüz yavru almadım), Bee (Henüz yavru almadım), Deep  Blue Tiger (Yeni geldiler).
ADNADNAN2012-03-04 00:17:50

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir