Bitki Akvaryumunda Başarı (Bitki Akvaryumları ile ilgili herşey)
Gönderim Zamanı: 14 Mayıs 2011 02:55
Bitki Akvaryumunda Başarı (Bitki Akvaryumları ile ilgili herşey)
Bitki akvaryumu olan kişilerin hep bir hayali vardır. Hepimiz sağlıklı, güzel dizayn edilmiş internette ve kitaplarda gördüğümüz muhteşem akvaryumlara benzer bir tankımızın olmasını isteriz. Ama ne yaparsak yapalım bir türlü başarılı olamayız. Kendi çapımızda birşeyler yapsak da herzaman akvaryumda yosunlanma, bitkilerde çürüme, dizayn oluşturamamak, nasıl gübreleme yapacağımızı anlıyamamak vb... gibi daha onlarca noktada takılırız. Bazen bize yardım eden bilgili birine rastlar birşeyler öğrenir, bazen kitaplardan birşeyler okur bir şekilde sağlıklı bir akvaryum kurmaya başlayabiliriz. Ama bunları bulamaz isek yosunlardan, çürüyen bitkilerden ve para harcamaktan sıkılıp bitki akvaryumundan vazgeçeriz. Ben parçalar halinde tamamlıyacağım bu yazıda, bitki tankı kurmak isteyen veya kurmuş arkadaşlara temel bazı yolları göstererek bitki akvaryumundan zevk almalarını sağlamakta ve sağlıklı bir akvaryuma kovuşmalarında yardımcı olmaya çalışacağım. Bu yazıda birçok kaynakta yeralan temel akvaryum bilgilerinden bahsederek sıkıcı olmak istemiyorum. Yeni başlayacak arkadaşların her kaynaktan bulabilecekleri temel akvaryum bilgilerini (filtrasyon, baktiriyel döngü vs..) okumalarında fayda olacaktır.
1. Taban Kurulumu ve Bakımı
Hayatta hepimiz şu cümle ile karşılaşmışızdır ''Temelin sağlam olsun''. Bitki akvaryumununda temeli tabandır. Taban sadece bitkilerin tutunması için değildir aynı zamanda birçok önemli biyolojik aktivitenin meydana geldiği yerdir. Bu biyolojik aktiviteler bitkilerin beslenmesinde çok önemli bir rol oynamaktadır. Tüm bunları düşündüğümüzde vasat bir taban ile başarılı bir akvaryuma kavuşmanın zor olduğunu bilmeliyiz.
Piyasada onlarca taban malzemesi bulmak mümkündür. Bu malzemeler temel ve yardımcı malzemeler olarak ayrılırlar. Tabandaki en temel malzememiz tabiki kumdur. Kum seçimi yaparken dikkat edilecek çok önemli hususlar vardır.
a) Salınım yapmaması (su değerlerini değiştirmemesi)
b) Kullanılacağı katmana uygun kalınlıkta olması (alt katmanlara ince, üst katmanlarda kalın gibi).
c) Besin içerikli kum kullanılacaksa içeriğinin bilinmesi
d) Keskin olacak şekilde kırılmamış olması
e) Az bulunur bir kum ise ihtiyacınızdan biraz daha fazla alınması bazı önemli noktalar olarak kabul edilebilir.
Kullanılabilecek bazı kumlar;
a) Quartz
b) Salınım yapmayan deniz ve dere kumları
c) Özel firmaların ürettiği kumlar (hagen siyah kum)
d) Besin içerikli kumlar ( seachem florite, volkanik kül, aquaclay)
e) Volkanik kum (lavalit)
Tabanda kullanılabilecek bazı yardımcı malzemeler;
a) Taban ısıtıcısı
b) Misket gübre (seachem florish tabs)
c) Bitki kumu (sera floradepot)
d) Torf (sera super peat)
e) Zeolit
f) Pomza taşı
g) Linyit kömürü
h) Latarit
i) Katkılı kumlar (red sea flora root)
j) Hindistan cevizi torfu
k) Kil
Temel olarak iki çeşit taban kurulumu vardır. Isıtmalı ve ısıtmasız; birbirlerinden farklı olarak hazırlanmaları gerekmektedir.
Isıtmasız Taban
Isıtmasız tabanın zengin içerikli olması çok önemlidir. Tabanda sirkülasyonun olmaması nedeniyle suya verdiğimiz besinler taban içine geçiş eğiliminde pek olmazlar. Bu nedenle zengin içerikli bir taban bitkilerin kök yolu ile daha iyi beslenmelerini sağlar. Tabana koyduğunuz besin maddeleri kolay kolay suya karışmayacaklarından güvenle her tür yardımcı malzeme kullanılabilir. Taban hazırlarken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta doğru malzemeyi doğru katmanda kullanmaktır. Katmanlar inceden kalına doğru hazırlanırlar. En ince kum en alt katmanda ve en kalın kum ise en üst katmanda olmalıdır. Tek çeşit kum kullanıyorsanız kumun yarısı koyulur ve arasına yardımcı malzemeler konularak geri kalan kum yerleştirilir. Kum kalınlığı 7- 12 cm arası olmalıdır.
Örnek ısıtmasız taban şekilleri; Alttan üste doğru malzemeleri sıralarsak
1. Taban
a) Bitki kumu (1-2cm)
b) Misket gübre, torf, kömür, pomza taşı, zeolit, latarit, hindistan cevizi torfu
c) Uygun kum çeşitlerinden herhangi biri (6-10 cm)
2. Taban
a) İnce quartz kum ve kil karışımı (2 cm)
b) 1-3 mm normal kum (2 cm)
c) Misket gübre, kömür, torf, latarit, zeolit, pomza taşı, hindistan cevizi torfu
d) Besin içerikli veya katkılı kumlar (1-2cm)
e) Normal kum (3-4cm)
3. Taban
a) İnce quartz kum (2-3 cm)
b) Katkılı kum (1-2 cm)
c) Misket gübre
d) Normal kum (4-6cm)
Isıtmalı Taban
Isıtmalı sistemde taban akvaryum suyundan yaklaşık 1-1.5 derece daha sıcak olmalıdır. Bu sıcaklık farkı tabanda yavaş bir sirkülasyona neden olarak suda bulunan besinlerin kök ortamına girmesi sağlanır. Bu sirkülasyonun çok yavaş olması gerekmektedir aksi taktirde çok ciddi olumsuzluklar meydana gelebilir. Sirkülasyonun uygun seviyede olabilmesi için tabanı buna uygun hazırlamak ve besin içeriğinin de çok yüksek seviyede tutulmaması olası bir algea patlamasına karşı bir önlem olabilir. Kum kalınlığı (8-12) cm arası olmalıdır. Kablo ısıtıcı üzerine çok ince kum kullanılması çok önemlidir. Alt katmandaki kuma kil karıştırılması sirkülasyonu engelliyebileceğinden ısıtmalı sistemde kullanımı uygun olmayabilir.
Örnek ısıtmalı taban şekilleri; Alttan üste doğru malzemeleri sıralarsak
1. Taban
a) Kablo ısıtıcı
b) 4-5 micron quartz kum (4-5 cm)
c) Misket gübre, torf, hindistan cevizi torfu, zeolite, pomza taşı, latarite
d) Besin içerikli kum (1-2 cm)
e) 1-3 mm kum (3-4 cm)
f) İsteğe bağlı dekoratif kalın taneli kum (2 cm)
2. Taban
a) Kablo ısıtıcı
b) 4-5 micron quartz kum (4-5 cm)
c) Besin içerikli veya katkılı kum (1-2 cm)
d) 1-3 mm kum (3-4 cm)
e) İsteğe bağlı dekoratif kalın taneli kum (2 cm)
Tabanlar sadece fikir amaçlıdır. Birçok farklı ve daha iyi kombinasyonlar üretilebilir. Çok farklı markalar altında onlarca ürün bulmak mümkündür ve bu ürünlerin büyük bir kısmının kullanımı uygundur. Tüm kullanılan malzemeler mümkün olduğunca eşit olarak tabana yayılmalıdır.
Taban Bakımı
Tabanın da herşeyin olduğu gibi bir ömrü vardır. İçerdiği besinler zamanla tükenmeye başlar. Bu nedenle belirli periyotlar ile besin takviyesinde bulunmak gerekir. Kullandığınız gübrelerin yapısına bağlı olarak 1-4 ayda bir bitki köklerine misket gübre konulması uygun olacaktır. Yine belirli periyodlarda latarit gibi malzemelerde tabana ilave edilebilir.
Biki akvaryumlarında tabandan sifonlama ile dip çekimi yapılması çok gerekli değildir. Sadece akvaryum kurulum aşamasında düzenli olarak bitki çürükleri ve atıkların çekilmesi gerekecektir. Bunun dışında eğer taban yüzeyinde çok fazla artık madde birikmiş ise kumu kaldırmadan dikkkatli şekilde dip çekimi yapılabilir.
Kökleri güçlü bitkilerin yerlerini değiştiriken kölerini keserek çıkarılması iyi olacaktır aksi taktirde bütün tabanın yapınısı bozabilecek şekilde kökler kumu kaldıracaktır.
İpuçları
1. Taban kumu alırken aldığınız kumların tane büyüklüklerini birbirinden farklı almaya çalışın. Bu tekrar akvaryum kuracağınız zaman elek kullanarak birbirine karışan kumları ayırmanıza yardımcı olacaktır.
2. bitki kumları kurulumda çok işe yararlar fakat sadece 1-1.5 ay kadar besin sağlıyabilirler bundan sonra besin işlevleri kalmaz. Tekrar kullanımı yoktur.
3. Seachem florite gibi besin içerikli kumlar en üst katmanda kullanıldığında üzerlerine rahatlıkla algea yerleşebilir. Akvaryumunuzda algea problemi olmasa dahi bu kumların yüzeylerinde belirli algea cinsleri üreyebilmektedir.
4. Kumların salınım yapmadıkları anlamak için kumun üzerine bir miktar asit dökülür. Kumda köpürme olmuyorsa kum kullanıma uygundur. Asit olarak tuz ruhu iş görebilir. En uygunu 1 mol HCL dir. Elinizde Ph düşürücü malzemeler var ise bunlarda kumu test etmek için rahatlıkla kullanılabilir.
5. Bitkilere kök yolu ile tek bir besin vermek istiyorsanız (örn. nitrat). Boş ilaç kapsülerinin içine bu besinden koyarak bitki köküne koyabilirsiniz.
6. Mecbur kalmadıkça içerini bilmediğiniz malzemeleri kullanmamaya özen gösteriniz. Ayrıca yüksek kalsiyum ve magnezyum içeren kumları kullanmayınız.
Alıntıdır.
Amra 2011-05-14 02:56:05
BİTKİ AKVARYUMUNDA BAŞARI
Bitki akvaryumu olan kişilerin hep bir hayali vardır. Hepimiz sağlıklı, güzel dizayn edilmiş internette ve kitaplarda gördüğümüz muhteşem akvaryumlara benzer bir tankımızın olmasını isteriz. Ama ne yaparsak yapalım bir türlü başarılı olamayız. Kendi çapımızda birşeyler yapsak da herzaman akvaryumda yosunlanma, bitkilerde çürüme, dizayn oluşturamamak, nasıl gübreleme yapacağımızı anlıyamamak vb... gibi daha onlarca noktada takılırız. Bazen bize yardım eden bilgili birine rastlar birşeyler öğrenir, bazen kitaplardan birşeyler okur bir şekilde sağlıklı bir akvaryum kurmaya başlayabiliriz. Ama bunları bulamaz isek yosunlardan, çürüyen bitkilerden ve para harcamaktan sıkılıp bitki akvaryumundan vazgeçeriz. Ben parçalar halinde tamamlıyacağım bu yazıda, bitki tankı kurmak isteyen veya kurmuş arkadaşlara temel bazı yolları göstererek bitki akvaryumundan zevk almalarını sağlamakta ve sağlıklı bir akvaryuma kovuşmalarında yardımcı olmaya çalışacağım. Bu yazıda birçok kaynakta yeralan temel akvaryum bilgilerinden bahsederek sıkıcı olmak istemiyorum. Yeni başlayacak arkadaşların her kaynaktan bulabilecekleri temel akvaryum bilgilerini (filtrasyon, baktiriyel döngü vs..) okumalarında fayda olacaktır.
1. Taban Kurulumu ve Bakımı
Hayatta hepimiz şu cümle ile karşılaşmışızdır ''Temelin sağlam olsun''. Bitki akvaryumununda temeli tabandır. Taban sadece bitkilerin tutunması için değildir aynı zamanda birçok önemli biyolojik aktivitenin meydana geldiği yerdir. Bu biyolojik aktiviteler bitkilerin beslenmesinde çok önemli bir rol oynamaktadır. Tüm bunları düşündüğümüzde vasat bir taban ile başarılı bir akvaryuma kavuşmanın zor olduğunu bilmeliyiz.
Piyasada onlarca taban malzemesi bulmak mümkündür. Bu malzemeler temel ve yardımcı malzemeler olarak ayrılırlar. Tabandaki en temel malzememiz tabiki kumdur. Kum seçimi yaparken dikkat edilecek çok önemli hususlar vardır.
a) Salınım yapmaması (su değerlerini değiştirmemesi)
b) Kullanılacağı katmana uygun kalınlıkta olması (alt katmanlara ince, üst katmanlarda kalın gibi).
c) Besin içerikli kum kullanılacaksa içeriğinin bilinmesi
d) Keskin olacak şekilde kırılmamış olması
e) Az bulunur bir kum ise ihtiyacınızdan biraz daha fazla alınması bazı önemli noktalar olarak kabul edilebilir.
Kullanılabilecek bazı kumlar;
a) Quartz
b) Salınım yapmayan deniz ve dere kumları
c) Özel firmaların ürettiği kumlar (hagen siyah kum)
d) Besin içerikli kumlar ( seachem florite, volkanik kül, aquaclay)
e) Volkanik kum (lavalit)
Tabanda kullanılabilecek bazı yardımcı malzemeler;
a) Taban ısıtıcısı
b) Misket gübre (seachem florish tabs)
c) Bitki kumu (sera floradepot)
d) Torf (sera super peat)
e) Zeolit
f) Pomza taşı
g) Linyit kömürü
h) Latarit
i) Katkılı kumlar (red sea flora root)
j) Hindistan cevizi torfu
k) Kil
Temel olarak iki çeşit taban kurulumu vardır. Isıtmalı ve ısıtmasız; birbirlerinden farklı olarak hazırlanmaları gerekmektedir.
Isıtmasız Taban
Isıtmasız tabanın zengin içerikli olması çok önemlidir. Tabanda sirkülasyonun olmaması nedeniyle suya verdiğimiz besinler taban içine geçiş eğiliminde pek olmazlar. Bu nedenle zengin içerikli bir taban bitkilerin kök yolu ile daha iyi beslenmelerini sağlar. Tabana koyduğunuz besin maddeleri kolay kolay suya karışmayacaklarından güvenle her tür yardımcı malzeme kullanılabilir. Taban hazırlarken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta doğru malzemeyi doğru katmanda kullanmaktır. Katmanlar inceden kalına doğru hazırlanırlar. En ince kum en alt katmanda ve en kalın kum ise en üst katmanda olmalıdır. Tek çeşit kum kullanıyorsanız kumun yarısı koyulur ve arasına yardımcı malzemeler konularak geri kalan kum yerleştirilir. Kum kalınlığı 7- 12 cm arası olmalıdır.
Örnek ısıtmasız taban şekilleri; Alttan üste doğru malzemeleri sıralarsak
1. Taban
a) Bitki kumu (1-2cm)
b) Misket gübre, torf, kömür, pomza taşı, zeolit, latarit, hindistan cevizi torfu
c) Uygun kum çeşitlerinden herhangi biri (6-10 cm)
2. Taban
a) İnce quartz kum ve kil karışımı (2 cm)
b) 1-3 mm normal kum (2 cm)
c) Misket gübre, kömür, torf, latarit, zeolit, pomza taşı, hindistan cevizi torfu
d) Besin içerikli veya katkılı kumlar (1-2cm)
e) Normal kum (3-4cm)
3. Taban
a) İnce quartz kum (2-3 cm)
b) Katkılı kum (1-2 cm)
c) Misket gübre
d) Normal kum (4-6cm)
Isıtmalı Taban
Isıtmalı sistemde taban akvaryum suyundan yaklaşık 1-1.5 derece daha sıcak olmalıdır. Bu sıcaklık farkı tabanda yavaş bir sirkülasyona neden olarak suda bulunan besinlerin kök ortamına girmesi sağlanır. Bu sirkülasyonun çok yavaş olması gerekmektedir aksi taktirde çok ciddi olumsuzluklar meydana gelebilir. Sirkülasyonun uygun seviyede olabilmesi için tabanı buna uygun hazırlamak ve besin içeriğinin de çok yüksek seviyede tutulmaması olası bir algea patlamasına karşı bir önlem olabilir. Kum kalınlığı (8-12) cm arası olmalıdır. Kablo ısıtıcı üzerine çok ince kum kullanılması çok önemlidir. Alt katmandaki kuma kil karıştırılması sirkülasyonu engelliyebileceğinden ısıtmalı sistemde kullanımı uygun olmayabilir.
Örnek ısıtmalı taban şekilleri; Alttan üste doğru malzemeleri sıralarsak
1. Taban
a) Kablo ısıtıcı
b) 4-5 micron quartz kum (4-5 cm)
c) Misket gübre, torf, hindistan cevizi torfu, zeolite, pomza taşı, latarite
d) Besin içerikli kum (1-2 cm)
e) 1-3 mm kum (3-4 cm)
f) İsteğe bağlı dekoratif kalın taneli kum (2 cm)
2. Taban
a) Kablo ısıtıcı
b) 4-5 micron quartz kum (4-5 cm)
c) Besin içerikli veya katkılı kum (1-2 cm)
d) 1-3 mm kum (3-4 cm)
e) İsteğe bağlı dekoratif kalın taneli kum (2 cm)
Tabanlar sadece fikir amaçlıdır. Birçok farklı ve daha iyi kombinasyonlar üretilebilir. Çok farklı markalar altında onlarca ürün bulmak mümkündür ve bu ürünlerin büyük bir kısmının kullanımı uygundur. Tüm kullanılan malzemeler mümkün olduğunca eşit olarak tabana yayılmalıdır.
Taban Bakımı
Tabanın da herşeyin olduğu gibi bir ömrü vardır. İçerdiği besinler zamanla tükenmeye başlar. Bu nedenle belirli periyotlar ile besin takviyesinde bulunmak gerekir. Kullandığınız gübrelerin yapısına bağlı olarak 1-4 ayda bir bitki köklerine misket gübre konulması uygun olacaktır. Yine belirli periyodlarda latarit gibi malzemelerde tabana ilave edilebilir.
Biki akvaryumlarında tabandan sifonlama ile dip çekimi yapılması çok gerekli değildir. Sadece akvaryum kurulum aşamasında düzenli olarak bitki çürükleri ve atıkların çekilmesi gerekecektir. Bunun dışında eğer taban yüzeyinde çok fazla artık madde birikmiş ise kumu kaldırmadan dikkkatli şekilde dip çekimi yapılabilir.
Kökleri güçlü bitkilerin yerlerini değiştiriken kölerini keserek çıkarılması iyi olacaktır aksi taktirde bütün tabanın yapınısı bozabilecek şekilde kökler kumu kaldıracaktır.
İpuçları
1. Taban kumu alırken aldığınız kumların tane büyüklüklerini birbirinden farklı almaya çalışın. Bu tekrar akvaryum kuracağınız zaman elek kullanarak birbirine karışan kumları ayırmanıza yardımcı olacaktır.
2. bitki kumları kurulumda çok işe yararlar fakat sadece 1-1.5 ay kadar besin sağlıyabilirler bundan sonra besin işlevleri kalmaz. Tekrar kullanımı yoktur.
3. Seachem florite gibi besin içerikli kumlar en üst katmanda kullanıldığında üzerlerine rahatlıkla algea yerleşebilir. Akvaryumunuzda algea problemi olmasa dahi bu kumların yüzeylerinde belirli algea cinsleri üreyebilmektedir.
4. Kumların salınım yapmadıkları anlamak için kumun üzerine bir miktar asit dökülür. Kumda köpürme olmuyorsa kum kullanıma uygundur. Asit olarak tuz ruhu iş görebilir. En uygunu 1 mol HCL dir. Elinizde Ph düşürücü malzemeler var ise bunlarda kumu test etmek için rahatlıkla kullanılabilir.
5. Bitkilere kök yolu ile tek bir besin vermek istiyorsanız (örn. nitrat). Boş ilaç kapsülerinin içine bu besinden koyarak bitki köküne koyabilirsiniz.
6. Mecbur kalmadıkça içerini bilmediğiniz malzemeleri kullanmamaya özen gösteriniz. Ayrıca yüksek kalsiyum ve magnezyum içeren kumları kullanmayınız.
Alıntıdır.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 14 Mayıs 2011 07:45
Keşke kimden alıntı olduğunuda yazsaydınız,birde böyle bir konu var.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir