nitrat, fosfat ve testler
Gönderim Zamanı: 31 Ocak 2010 18:03
GİRİŞ
Bitkiler için gerekli makrogübreler NPK dır.
N= Azot bunu sağlamak için nitrat (potasyum nitrat) kullanılır.
P= Fosfor bunu sağlamak için fosfat (potasyum fosfat) kullanılır
K= Potasyum bunu sağlamak için potasyum sulfat kullanılır
Bitkilerin en çok ihtiyaç duyduğu mikrogübre ise Fe demirdir...
Azot ve Fosfor akvaryum suyuna çeşitli yollardan gelebilir;
Balık atığı, yemler, musluk suyu, tabandaki besin içeriği, ölü bitki yada balıklar...
Bu nedenle CO2 kullanılmayan düşük desteki tanklarda ve hatta CO2 kullanılan ama balık yoğunluğu fazla ve bitki yoğunluğu az olan tanklarda nitrat ve fosfat kullanılmayabilir.
Ancak genel olarak Hi-tech (CO2 verilen) tanklarda nitrat ve fosfat dışarıdan belli aralıklarla ve belli miktarlarda verilir.
Potasyum ve Fe ise yukarda yazdığım yollarla akvaryum suyuna pek katılmaz..Bu nedenle Low-tech (CO2 verilmeyen) yada Hi-tech (CO2 verilen) tanklarda dışardan tanka ayrıca verilir...
Genel olarak hi-tech tanklarda olması istenen değerler nitrat için 5-10 ppm, fosfat içinse 0.1-1ppm
olarak değişir...Bunu sağlamak için genellikle nitrat ve fosfat ölçen testler kullanılır.
Potasyum ve Fe için aralıklar sırasıyla K-10-20 ppm ve Fe- 0.1-0.25ppm dir.
K testleri bulunmaz yada kaliteli olanı aşırı pahalıdır, Fe ise yine çoğunlukla yanlış ölçüm yapar ve genelde gereksizdir. Ayrıca K ve Fe dışardan katılmadığı sürece akvaryum suyuna başka yollardan gelmediği için ölçüm yapmaya gerek olmayabilir..
**************************************
Bu forumda Yüksek Destekli (CO2 verilen) tanklarda Nitrat ve Fosfat kullanımı ve testleri hakkında hakkında bir araştırma yapalım...
Akvaryum suyunda Nitrat, Fosfat gübrelerini nasıl kullanıyorsunuz?
Bunu sağlamaya yönelik bir yonteminiz varmı?nitrat ve fosfat testleri kulanıyormusunuz? nasıl?
Nitrat, Fosfat gübrelerini nasıl kullanıyorsunuz?
--Testlere göre ...düzenli yada düzensiz..
--Tecrübe ve gözleme göre... Bitkilerde N ve P eksikliği oluşana dek....kişisel
--Haftada bir %50 su değişimi yaptığım için nitrat ve fosfat testlerine gerek kalmıyor..
YANITLAR
Kartal77 (Arif Kartal)
Ben şahsen nitrat testi kullanıyorum seranın,genelde su değişimlerinden ertesi gün 10ppm ,haftalık değişim öncesinde ise 20-30ppm civarı diyebilirim.Bi süredir ölçüm de yapmadım.
Fosfat testi hiç kullanmadım.Kullandığım iki sıvı gübreden birinde 6% P2O5 (DIY), ve diğerinde fosfor hiç yok(markası Bloom&Grow)
Potasyum ise uzun süredir 10-15ppm arası bi değer olacak şekilde haftada bir,bazen iki parçada dozluyorum.
Fosfat testi hiç kullanmadım.Kullandığım iki sıvı gübreden birinde 6% P2O5 (DIY), ve diğerinde fosfor hiç yok(markası Bloom&Grow)
Potasyum ise uzun süredir 10-15ppm arası bi değer olacak şekilde haftada bir,bazen iki parçada dozluyorum.
Bvarişli (Barış Varışlı)
Nitrat, Fosfat ve Potasyum değerleri aralığında benim kullandığım oran 0,5 ppm Fosfat, 10 Ppm Nitrat ve 15 Ppm Potasyum. Üşenmediğim zamanlarda düzenli test yapmaya çalışıyorum. Hagen Fosfat ve Red Sea Nitrat testi kullanıyorum. Uygun co2 ve bu kullandığım değerler ile bir zamanlar çok güzel fotosentez ve bitki gelişimi sağladım. Nitrat, Fosfat ve Potasyum gübrelerim Tunç Sönmezoğlu'na ait. Ama artık kendi gübrelerimi yapıp kullanacağım. Test kitleri özellikle tank'taki problem zamanlarında çok işeme yarıyor. Elimde pek çok test var. (Demir, Kh, Ph, Nitrat, Fosfat, Gh, Co2 Drop Checker) Aslında çoğu zaman değerler aynı çıksada yazının bir yerinde dediğin gibi abi, akvaryum bizim oyuncağımız gibi olduğundan bu işlerle uğraşmak ta zevk veriyor. Bu arada genelde Pazar günleri yaptığım testlerde sonuçlar 0,1 ppm Fosfat 2,5-5 arası Nitrat 0-0,1 arası demir çıkıyor. Ph, Gh ve Kh testlerini gerekmedikçe ayda yada 2 ayda bir kullanıyorum.
****
Bu noktada bir sorum daha var haftalık %50 su değişimi hakkında ne düşünüyorsunuz?
Beğenenler: [T]107422,Burhanbey[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 31 Ocak 2010 18:48
Tevfik abi konu altına cebap yazacaktım ki zaten diğer konuda verdiğim cevabı buraya taşımışsın o yüzden ikinci soruna cevap veriyorum. Haftalık %50 su değişimi. Bildiğim kadarıyla bu değişim miktarı en çok Tom Barr'ın içerik tahmin yönteminde kullanılan, test kitleri kullanılmayan akvaryumlarda kullanılan oran. Ben haftalık (haftada 1 bazen 2 kere) %20 civarı su değişimi yapıyorum. %50 su değişimi yapacak kapasitem yok ve yapmayıda düşünmüyorum. Gerek maaliyet olarak, gerekse ekipman olarak bana oldukça külfetli gelecek birşey. Birde kullandığım çeşme suyunun değerleri dönemsel olarak değiştiği için (kimi zaman nitrat 5-10 Ppm arası Fosfat'ta 0,5 ppm civarına çıkabiliyor.) büyük hacimli su değişiminin bana çok fazla bir katkısı olacağını düşünmüyorum.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 31 Ocak 2010 19:35
Benim su hacmim sumpla beraber yaklaşık 700 litre diyebilirim, bu bakımda benim 50% su değişimi yapmam pratik olarak zaten mümkün değil
Ben haftada 60 litre bazen iki parça halinde 80 litre değiştirdiğimde olur.Fakat benim asıl amacım bunda ,balık yüküm de fazla olduğunda ve fazla yemlediğimden,oluşan nitrat ve kaldıysa amonyak fazlasını ortamda uzaklaştırmak oluyor.Sanırım benim akvaryumda nitrat ve fosfat bol miktarda bulunmakta.Bu yüzden fosfat testi kullanıp moralimi bozmak istemiyorum :D
Genel değerler şu şekilde
Ph:6,8-7,5
18-25 ppm Co2,
10-15 ppm K,
gh:8 dg
TDS ~400
_______
Ben haftada 60 litre bazen iki parça halinde 80 litre değiştirdiğimde olur.Fakat benim asıl amacım bunda ,balık yüküm de fazla olduğunda ve fazla yemlediğimden,oluşan nitrat ve kaldıysa amonyak fazlasını ortamda uzaklaştırmak oluyor.Sanırım benim akvaryumda nitrat ve fosfat bol miktarda bulunmakta.Bu yüzden fosfat testi kullanıp moralimi bozmak istemiyorum :D
Genel değerler şu şekilde
Ph:6,8-7,5
18-25 ppm Co2,
10-15 ppm K,
gh:8 dg
TDS ~400
_______
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 01 Şubat 2010 12:19
NPK demir ve mikroelement gübrelememi Tunç Bey'in önerdiği şekilde yapıyorum. Nitrat oranı 10-25 ppm arasında seyrediyor. (Filtremin 7 aydır temizlenmediğini belirtmek isterim ) Ama yosun sorunum yok.
CO2 verilen ve düzenli gübreleme (NPK, demir ve mikroelement) yapılan bitki akvaryumlarında büyük oranda su değişimi yapılması bence çok önemli. Büyük tanklarda bu oranlarda su değişiminin problem olduğu bir gerçek. Ben şahsen su değişimini horumla direkt çeşmeden yapıyorum ve bir zararını bugüne kadar görmedim. Ancak bu uygulamayı herkese tavsiye etmiyorum ve doğrudur demiyorum. Büyük oranda su değiştirmenin bitkiler ve hatta balıklar açısından çok faydasını gördüğümü belirtmek isterim.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 01 Şubat 2010 15:32
Selamlar;
Tankım 200 lt.Bitki ve balık yükü için fazla denebilir.Bu yüzden Nitrat ve Fosfat takviyesi yapmıyorum.Su değişimim haftalık ve direk muslıktan sıcak su ekliyorum.Bugüne kadar ne balıklarımda nede bitkilerde herhangi bir olumsuzluk görmedim.
Tankımda şu an için CO2 yok fakat yakın zamanda yapacağım değişiklik için düşünüyorum.Aydınlatmam 120 watt ve yosun problemim yok.Kendi tankım için hazırladığım haftalık gübrelem çizelgesi aşağıdadır.Gübrelemeyi genellikle ışıklar yanmadan yapıyorum.Saygılar...
Tankım 200 lt.Bitki ve balık yükü için fazla denebilir.Bu yüzden Nitrat ve Fosfat takviyesi yapmıyorum.Su değişimim haftalık ve direk muslıktan sıcak su ekliyorum.Bugüne kadar ne balıklarımda nede bitkilerde herhangi bir olumsuzluk görmedim.
Tankımda şu an için CO2 yok fakat yakın zamanda yapacağım değişiklik için düşünüyorum.Aydınlatmam 120 watt ve yosun problemim yok.Kendi tankım için hazırladığım haftalık gübrelem çizelgesi aşağıdadır.Gübrelemeyi genellikle ışıklar yanmadan yapıyorum.Saygılar...
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 08 Şubat 2010 18:24
CO2 verilen (hi-tech) bir bitkili tankta Nitrat ve Fosfat testleri hakında;
Benim net su hacmi 20 litre ve 80 litre olmak iki hi-tech tankım var.
Potasyum, Demir ve CO2 testi yapmaya bence zaten gerek yok. Nitrat ve Fosfat testi kullanabilirim ama bu testler pahalı ve ayrıca sistem oturana dek her hafta belki daha fazla ölçüm yapmak bana sıkıcı geliyor.
Her iki tankımdada testleri kullanmıyorum.
20 litrelik tank bu anlamda çok kolay çünkü 2 günde bir yaptığım %50 su değişimi testleri tamamen gereksiz kılıyor. Oturmuş tank olduğu için hergün 1ppm nitrat+ 0,5ppm üre = 2ppm nitrat eşdeği, 3ppm potasyum, 0,2ppm fosfat veriyorum.
80 litrelik tankta ise 2 haftada bir %40 civarı su değimi yapıyorum. Nitrat ve Fosfat ölçümü yine yapmıyorum, Bunu ise hergün 1ppm nitrat, 1.33ppm potasyum 0.1 fosfat vererek yapıyorum
(PPS-Pro).
Bu yazıyı CO2 verilen bir tankta nitrat ve fosfat testleri gereklimidir açısından yazmadım. Nitrat ve Fosfat testi yapılmayan yada yapılamayan durumlarda hangi koşullarda sistem idame ettirilebilir onu yazmaya gayret ediyorum;
CO2 verilen oturmuş bir tankta Nitrat ve Fosfat testi kullanmayan yada kullanamayanlar için iki yol görüyorum;
1- İçerik tahmin yöntemine göre gübreleme metodu
Besinleri bitkilerin gereksinimden daha fazla vererek haftada bir gün %50 su değişimi yapmak
2- PPS-Pro
Bitkiler için gerekli minimum dozlamayı günlük olarak yapıp su değişimini sıklığı ve miktarını azaltmak.
PPS-Pro= hergün 1ppm nitrat, 1.33ppm potasyum 0.1 fosfat....
saygılar
Beğenenler: [T]86587,kutaykan[/T]
+1: [T]86587,kutaykan[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 08 Şubat 2010 22:49
Test kullanımı konusu gerçekten göreceli bir konu. Bazen hiç
kullanmamak daha iyi olurken , bazende ciddi şekilde ihtiyaç
duyulabiliyor. Fakat Emre bey'in tankları gibi küçük boyutlu tanklarda test kullanmak gerekli olmayacaktır. Tutarlı gübre dozlaması ile küçük tanklar testsiz yürütülebilir.
Bana göre akvaryumların kurulumunda ilk 3 ayda gerçekten büyük faydaları var. Tank oturunca ayda bir defa test etmek veya bir problem çıktığında sorunu çözmek için kullanılması uygun oluyor. Özellikle mevsim geçişlerinde musluktan çok garip değerlerde su aktığı olabiliyor bu nedenle ayda bir kontrol amaçlı test tercihim oluyor.
Genel olarak Fosfat, nitrat ve Kh testleri kullanıyorum. Dediğiniz gibi demir fazla lazım olmuyor Ayda 1 defa demir tüketimini ölçmek içiin kullanıyorum sadece . Yalnız tabanda demir içeriği yüksek olan kum veya kaya kullanıldığınd sık sık demir testi gerekebiliyor. Sudaki demir değerlerini çok etkiliyor.
CO2 testi kesinlikle gerekmiyor, elimde lamotte CO2 test var sadece KH-PH tablosunun doğruluğuna bakmak için 4-5 defa kullandım. Çok nadiren da Kontrol amaçlı kullanıyorum ama kullanmasamda olur. KH-Ph tablosu gerçekten çok doğru bir tablo. KH değerini düzenli takip edip ucuz bir Ph metre alarak bu iş çözülebilir. Ben Ph kontrol ünitesi kullanıyorum biraz maliyetli olsada büyük bir kolaylık sağlıyor.
Potasyumu ise hiç ölçmek gerekmez zaten bilinen bazı dozlama yöntemleriyle sorun asla yaşanmaz. Potasyumun kullanım aralığıda oldukça geniş olabilir ve hiç sorun yaşanmaz. 15 ppm den 70 ppm e kadar bir soruna neden olduğu tespit edilmemiştir. Ben potasyum testi kullanmıştım ayrıca labaratuvarda tank değerlerimi detaylı ölçtürüyordum ve 3 yıl boyunca uygun dozlama ile potasyumun uygun aralıkların dışına çıkmasının çok zor olduğunu gördüm.
Test alacaklarında doğru ölçen testleri edinmeleri çok önemli çoğu test ciddi şekilde yanlış ölçüyor zaten bununla ilgili bir yazım makalamde mevcut. Ayrıca son kullanma tarihlerini alırken kontrol etmek çok önemli.
Benim kullandığım testler ve markaları şunlar.
Hagen veya sera fosfat testi
Hagen veya sera demir testi
Red sea veya hagen niitrat testi
Herhangi bir marka KH testi
Saygılar
yasmut 2010-02-08 22:52:54
Bana göre akvaryumların kurulumunda ilk 3 ayda gerçekten büyük faydaları var. Tank oturunca ayda bir defa test etmek veya bir problem çıktığında sorunu çözmek için kullanılması uygun oluyor. Özellikle mevsim geçişlerinde musluktan çok garip değerlerde su aktığı olabiliyor bu nedenle ayda bir kontrol amaçlı test tercihim oluyor.
Genel olarak Fosfat, nitrat ve Kh testleri kullanıyorum. Dediğiniz gibi demir fazla lazım olmuyor Ayda 1 defa demir tüketimini ölçmek içiin kullanıyorum sadece . Yalnız tabanda demir içeriği yüksek olan kum veya kaya kullanıldığınd sık sık demir testi gerekebiliyor. Sudaki demir değerlerini çok etkiliyor.
CO2 testi kesinlikle gerekmiyor, elimde lamotte CO2 test var sadece KH-PH tablosunun doğruluğuna bakmak için 4-5 defa kullandım. Çok nadiren da Kontrol amaçlı kullanıyorum ama kullanmasamda olur. KH-Ph tablosu gerçekten çok doğru bir tablo. KH değerini düzenli takip edip ucuz bir Ph metre alarak bu iş çözülebilir. Ben Ph kontrol ünitesi kullanıyorum biraz maliyetli olsada büyük bir kolaylık sağlıyor.
Potasyumu ise hiç ölçmek gerekmez zaten bilinen bazı dozlama yöntemleriyle sorun asla yaşanmaz. Potasyumun kullanım aralığıda oldukça geniş olabilir ve hiç sorun yaşanmaz. 15 ppm den 70 ppm e kadar bir soruna neden olduğu tespit edilmemiştir. Ben potasyum testi kullanmıştım ayrıca labaratuvarda tank değerlerimi detaylı ölçtürüyordum ve 3 yıl boyunca uygun dozlama ile potasyumun uygun aralıkların dışına çıkmasının çok zor olduğunu gördüm.
Test alacaklarında doğru ölçen testleri edinmeleri çok önemli çoğu test ciddi şekilde yanlış ölçüyor zaten bununla ilgili bir yazım makalamde mevcut. Ayrıca son kullanma tarihlerini alırken kontrol etmek çok önemli.
Benim kullandığım testler ve markaları şunlar.
Hagen veya sera fosfat testi
Hagen veya sera demir testi
Red sea veya hagen niitrat testi
Herhangi bir marka KH testi
Saygılar
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 08 Şubat 2010 23:02
Tunç bey açıklamanız için teşekkürler;
Aklımda bir iki soru var;
Potasyum kullanımında su sertliğinde önemli olabileceğini okumuştum. Yani yumuşak su varken daha az potasyum, sert suda daha fazla potasyum ...
Potasyum, Kalsiyum ve Magnezyum açısından bir denge varmı ? Magnezyum oranı bizim musluk sularında yeterlimi?
Birde sizin high-tech tankınızda bitkilerin günlük Nitrat ve fosfat tüketimi nedir? Sizce oturmuş bir tankta günlük tüketim aralığı nedir?
saygılar
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2010 02:24
Emre Bey,
Potasyumun su sertliği ile ilgisi var ama çok kayda değer miktarda değil. Fakat Suyun çok sert olmasının Bitikilerce besin alımını engellediği bilimsel olarak ispatlanmış bir durum. Özellikle köklerin besin alışverişini tamamen durdurabiliyor. Bu nedenle midye kırığı gibi malzemelerin tabanda kullanılması bitki gelişmini durdurabilmektedir. Zaten aynı durum karasal tarımda da görülmektedir. Ama en çok etkisi elementlerin alımı konusunda oluyor potasyum alımını çok düşürmemekte. Benim gözlemlerim bu yönde desem daha doğru olabilir. Çünkü potasyum kullanımına etkisi konusunda pek bilimsele yakın denemeler okumadım. Potasyumun su sertliğine göre dozlanması hakkında da bilgim yok. Benim bildiğim potasyumun suda herzaman belli konsantrasyonda bulunması yönünde çünkü potasyumun maddelerin bitkiler tarafından emilmesinde de rolu var. Belki suda Ca, Mg iyonlarının artması potasyum iyonlarının bitkilere ulaşmasını engeliyor olabilir fakat su ortamında buda pek mümkün değil. Bu konuyu araştırsam iyi olur merak ettim gerçekten.
Magnezyum ve kalsiyumla, potasyum arasında bir dengeden söz etmek zor. En azından bugüne kadar böyle idi ama yeni araştırmalar varmı bilmiyorum. Fakat magnezyum ile kalsiyum arasında bir denge mevcut. Eğer sularınızda bu denge yok ise dengeyi sağlamak yararlı olabilir. 4 veya 5 birim kalsiyuma karşılık 1 birim magnezyum gibi düşünülebilir. Genelde sular sertleştikçe bu denge de kalsiyum tarafına kaymaya başlıyor. Benim fikrime ve ölçümlerime göre su sertliği 8 'in altında ise magnezyum eklemesi uygun olmaktadır. Fakat sizin gibi 2 günde bir su değiştiren kişilerin Mg eklemesine gerek yoktur. Ben ise haftada 1 defa %50 su değişimi yapmaktayım ve su sertliği 8-9 arası ölçümlerde magnezyum dengesi biraz düşük çıkıyor ve bitkilerin harcaması ile daha da azabiliyor bu nedenle fazladan magnezyum takviyesini uygun buluyorum.
Tatlı suda sıvı testler ile bu değerleri ölçmek zor benim imkanlarım olduğundan labaratuvar ölçümleri yapıp deneme yapma şansım olmuştu bu nedenle pratik olarak tavsiye vermek gerekirse su sertliğiniz 8 'in altında ise haftada fazladan 5-6 ppm kadar magnezyum takviyesi uygun olacaktır. Su sertliği 5'in altında ise Ca ve Mg eklemesi gerekecektir. Sertlik değerleri alman sertliğidir.
Kh sertliğide aynı besin emilimi bozulmalarına yol açabilir. Ayrıca Kh değerinin en az 3 seviyesinde olması gereklidir. 3'ün altına düşmesine izin verilmemelidir.
Benim şuanki tankım net 300 litre bol bitkili bir tank , Tüm gübreleme değerleri en üst seviyelerde, 30ppm Co2 vermekteyim. Işıklandırmam 294 watt Reflektör destekli. Hızlı büyüyen bitkilerim oldukça var genelde yavaş büyüyen bitkim az. Balıklardan , tabandan ve suyla gelen nitrata ek olarak her hafta 3 defa 5-7 ppm düzeyinde ekleme yapmaktayım nitrat seviyem 10ppm seviyesinde tutmaktayım eksildikçe bu seviyeye yükseltiyorum. Tahmini olarak haftalık nitrat kullanımı 30 ppm seviyesinde. Tabi tahmini oran bu daha fazlada olabilir ama daha az değil. Kabaca hesaplarsak
30mg x 300lt = 9000 mg = 9 gram nitrat ediyor. Haftalık harcama bu seviyede diyebiliriz.
Fosfat harcaamasına gelirsek, Balık ,yem ve taban gübrelerini yine saymazsam. Net kattığım miktar.
haftada 3 defa 0,5-0,6 ppm arasında. Diğer kaynaklarıda katarsak haftada 2,5ppm veya daha fazla bir fosfat tüketimi söz konusu.
2,5 x 300 = 750 mg = 0,75 gram fosfata denk gelmektedir.
Başka tanklar için bir ölçü vermek zor . çok genelleme yaparak bir sayı üretebilirim ama çok doğru olmaz. Bildiğiniz gibi besinlerin tüketilmesini etkileyem çok fazla unsur var hatta nitratı parçalayan bakterileri bile hesaba katmak gerek. Kendi tankım için yaptığım hesaplama bile çok genel bir hesaplama. Işık, Isı, CO2 , su sertliği, Taban kalınlığı , besin katmanları, bitki , balık sıyısı etkileyen faktörlerin sonu yok denilebilir. Ancak bu değerlerde genel ortak bir sabit bulunursa genel bir değer elde adilebilirki sabitleri bulmakta çok zor.
Kısacası herkesin kendi tankında nitrat ölçümleri yapıp tüketilen miktarları tespit etmesi gerekir. bu hesaplamalarda net veriler olmayacaktır.
Fosfat miktarrı biraz daha tutarlı olarak tespit edilebilir. Fosfatı etkileyen faktörler biraz daha azdır.
Saygılarımla
yasmut 2010-02-09 02:31:54
Potasyumun su sertliği ile ilgisi var ama çok kayda değer miktarda değil. Fakat Suyun çok sert olmasının Bitikilerce besin alımını engellediği bilimsel olarak ispatlanmış bir durum. Özellikle köklerin besin alışverişini tamamen durdurabiliyor. Bu nedenle midye kırığı gibi malzemelerin tabanda kullanılması bitki gelişmini durdurabilmektedir. Zaten aynı durum karasal tarımda da görülmektedir. Ama en çok etkisi elementlerin alımı konusunda oluyor potasyum alımını çok düşürmemekte. Benim gözlemlerim bu yönde desem daha doğru olabilir. Çünkü potasyum kullanımına etkisi konusunda pek bilimsele yakın denemeler okumadım. Potasyumun su sertliğine göre dozlanması hakkında da bilgim yok. Benim bildiğim potasyumun suda herzaman belli konsantrasyonda bulunması yönünde çünkü potasyumun maddelerin bitkiler tarafından emilmesinde de rolu var. Belki suda Ca, Mg iyonlarının artması potasyum iyonlarının bitkilere ulaşmasını engeliyor olabilir fakat su ortamında buda pek mümkün değil. Bu konuyu araştırsam iyi olur merak ettim gerçekten.
Magnezyum ve kalsiyumla, potasyum arasında bir dengeden söz etmek zor. En azından bugüne kadar böyle idi ama yeni araştırmalar varmı bilmiyorum. Fakat magnezyum ile kalsiyum arasında bir denge mevcut. Eğer sularınızda bu denge yok ise dengeyi sağlamak yararlı olabilir. 4 veya 5 birim kalsiyuma karşılık 1 birim magnezyum gibi düşünülebilir. Genelde sular sertleştikçe bu denge de kalsiyum tarafına kaymaya başlıyor. Benim fikrime ve ölçümlerime göre su sertliği 8 'in altında ise magnezyum eklemesi uygun olmaktadır. Fakat sizin gibi 2 günde bir su değiştiren kişilerin Mg eklemesine gerek yoktur. Ben ise haftada 1 defa %50 su değişimi yapmaktayım ve su sertliği 8-9 arası ölçümlerde magnezyum dengesi biraz düşük çıkıyor ve bitkilerin harcaması ile daha da azabiliyor bu nedenle fazladan magnezyum takviyesini uygun buluyorum.
Tatlı suda sıvı testler ile bu değerleri ölçmek zor benim imkanlarım olduğundan labaratuvar ölçümleri yapıp deneme yapma şansım olmuştu bu nedenle pratik olarak tavsiye vermek gerekirse su sertliğiniz 8 'in altında ise haftada fazladan 5-6 ppm kadar magnezyum takviyesi uygun olacaktır. Su sertliği 5'in altında ise Ca ve Mg eklemesi gerekecektir. Sertlik değerleri alman sertliğidir.
Kh sertliğide aynı besin emilimi bozulmalarına yol açabilir. Ayrıca Kh değerinin en az 3 seviyesinde olması gereklidir. 3'ün altına düşmesine izin verilmemelidir.
Benim şuanki tankım net 300 litre bol bitkili bir tank , Tüm gübreleme değerleri en üst seviyelerde, 30ppm Co2 vermekteyim. Işıklandırmam 294 watt Reflektör destekli. Hızlı büyüyen bitkilerim oldukça var genelde yavaş büyüyen bitkim az. Balıklardan , tabandan ve suyla gelen nitrata ek olarak her hafta 3 defa 5-7 ppm düzeyinde ekleme yapmaktayım nitrat seviyem 10ppm seviyesinde tutmaktayım eksildikçe bu seviyeye yükseltiyorum. Tahmini olarak haftalık nitrat kullanımı 30 ppm seviyesinde. Tabi tahmini oran bu daha fazlada olabilir ama daha az değil. Kabaca hesaplarsak
30mg x 300lt = 9000 mg = 9 gram nitrat ediyor. Haftalık harcama bu seviyede diyebiliriz.
Fosfat harcaamasına gelirsek, Balık ,yem ve taban gübrelerini yine saymazsam. Net kattığım miktar.
haftada 3 defa 0,5-0,6 ppm arasında. Diğer kaynaklarıda katarsak haftada 2,5ppm veya daha fazla bir fosfat tüketimi söz konusu.
2,5 x 300 = 750 mg = 0,75 gram fosfata denk gelmektedir.
Başka tanklar için bir ölçü vermek zor . çok genelleme yaparak bir sayı üretebilirim ama çok doğru olmaz. Bildiğiniz gibi besinlerin tüketilmesini etkileyem çok fazla unsur var hatta nitratı parçalayan bakterileri bile hesaba katmak gerek. Kendi tankım için yaptığım hesaplama bile çok genel bir hesaplama. Işık, Isı, CO2 , su sertliği, Taban kalınlığı , besin katmanları, bitki , balık sıyısı etkileyen faktörlerin sonu yok denilebilir. Ancak bu değerlerde genel ortak bir sabit bulunursa genel bir değer elde adilebilirki sabitleri bulmakta çok zor.
Kısacası herkesin kendi tankında nitrat ölçümleri yapıp tüketilen miktarları tespit etmesi gerekir. bu hesaplamalarda net veriler olmayacaktır.
Fosfat miktarrı biraz daha tutarlı olarak tespit edilebilir. Fosfatı etkileyen faktörler biraz daha azdır.
Saygılarımla
Beğenenler: [T]107422,Burhanbey[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2010 09:24
Tunç Bey, demir ve mikroelement gübreleri için ne kadar bir dozlama kullandığınızı sorabilirmiyim? Demir içerikli mikroelement gübresi kullanılan akvaryumlarda, ilave demir gübresi için nasıl bir uygulama tavsiye edersiniz?
millerr 2010-02-09 09:34:51
Tevfik Bey, PPS-Pro gübrelemesi yaptığınız akvaryumunuzda, mikroelement için nasıl bir uygulama yaptığınızı sorabilirmiyim? PPS-Pro yöntemini kullanan birisi olarak gözlem ve tecrübelerinizi paylaşabilirmisiniz? Merak ettiğim bir konu buda. Zamanında kısa bir süre bu yöntemi denemiştim ama çok başarılı olamamıştım. Mikroelement ve demir gübrelemesi konusunda biraz bocalamıştım.
Saygılarımla...
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2010 17:49
Ali bey, buraya orijinal yazıyı kopyalıyorum,
Introducing the PPS
After numerous years of experimenting with aquatic plants and their requirements, reading endless opinions on the do’s and don’ts, it was time for us to do our own experiments using a system based on the knowledge acquired over the years.
The system which we refer to as Perpetual Preservation System (PPS) took many years in the making and many years of experimentation to fine tune, to document and to understand why some aspects worked and why some didn’t. We have developed two PPS systems to match every aquarium needs and personal preference.
The system which we refer to as Perpetual Preservation System (PPS) took many years in the making and many years of experimentation to fine tune, to document and to understand why some aspects worked and why some didn’t. We have developed two PPS systems to match every aquarium needs and personal preference.
PPS-Pro system is very easy to use and is the least expensive system in comparison to any other fertilizer. It is designed especially for aquascapers who want a system that is performing well, doesn’t need testing and tweaking, works with all lights and substrates, no water changes and also with large water changes. Entirely 100% planted aquariums with reasonable fish load.
PPS-Classic is the most specific fertilization system. It runs aquariums without water changes for years and also with water changes at regular intervals. As a routine it does involve some weekly to monthly testing. It is designed to fertilize any size aquarium, with any light intensity and any substrate.
PPS-Pro
PPS-Pro system is very easy to use and is the least expensive system in comparison to any other fertilizer. It is designed especially for aquascapers who want a system that is performing well, doesn’t need testing and tweaking and also works with all lights and substrates, no water changes and large water changes. Entirely 100% planted aquariums with reasonable fish load.
Chemicals: Can be ordered from any supplier of choice.
Digital scale: Can be ordered from eBay, Office Depot, Staples, etc. very inexpensive, just a basic one in grams.
Bottles: Find some used two same size bottles, plastic or glass. Soft drink, Coke, shampoo etc.
Formula: We use PPS-Pro Solutions Recipe Calculator to find chemicals going into each bottle. Download here.
Example of 1 litre bottles.
Chemicals: Can be ordered from any supplier of choice.
Digital scale: Can be ordered from eBay, Office Depot, Staples, etc. very inexpensive, just a basic one in grams.
Bottles: Find some used two same size bottles, plastic or glass. Soft drink, Coke, shampoo etc.
Formula: We use PPS-Pro Solutions Recipe Calculator to find chemicals going into each bottle. Download here.
Example of 1 litre bottles.
Pour into bottle #1, 59 grams of K2SO4, 65 grams of KNO3, 6 grams of KH2PO4 and 41 grams of MgSO4.
Pour into bottle #2, 80 grams of dry Trace Element mix.
Fill up both bottles with soft water to the 1 litre size and shake. Wait over night until dissolved.
Testing: We do not test for water parameters on settled aquariums. There is no need when levels become consistent.
Dosing: The proper dosing quantity is 1 ml of each solution per 10 gallon or 40 litre of aquarium size. Dose prior to lights turning on.
Examples:
5 gallon or 20 litre dose 10 drops
10 gallon or 40 litre dose 1 ml
50 gallon or 200 litre dose 5 ml
100 gallon or 400 litre dose 10 ml
Pour into bottle #2, 80 grams of dry Trace Element mix.
Fill up both bottles with soft water to the 1 litre size and shake. Wait over night until dissolved.
Testing: We do not test for water parameters on settled aquariums. There is no need when levels become consistent.
Dosing: The proper dosing quantity is 1 ml of each solution per 10 gallon or 40 litre of aquarium size. Dose prior to lights turning on.
Examples:
5 gallon or 20 litre dose 10 drops
10 gallon or 40 litre dose 1 ml
50 gallon or 200 litre dose 5 ml
100 gallon or 400 litre dose 10 ml
Beğenenler: [T]204392,nanomd[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2010 18:03
Tevfik Bey, sizin "trace element mix" olarak ne kullandığınızı ve ne miktarda kullandığınızı sorabilirmiyim? Ben zamanında PPS-Pro denemesini yaparken NPK'nın (magnezyum yok) yanında seachem flourish (net 135 litreye günlük 1 ml) kullanmıştım ve hiç demir kullanmamıştım.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2010 19:02
Ali bey
PPS-PRO uyguladığım büyük akvaryum için;
80 litre pps uyguladığım akvaryumuma hergün 1cc seachem demir = 0.12ppm demir + trace veriyorum
***********
küçük tank
ben bir gün seachem flourish diğer gün seachem trace+ seachem demir veriyorum. Sonra %50 su değişimi yapıyorum. 20 litre net suya bir gün 0,5 cc flourish diğer gün 0,5 cc demir + 0,5cc trace veriyorum.
Flourishte, flourish demire göre 3 kat daha az demir var.
Buna göre ilk gün eklediğim flourishten 0,08 ppm demir. İkinci gün ise florish demirden 0,25ppm demir geliyor.
(Seachemin dediğine göre seachem flourishi günlük kullanmak uygun değilmiş. Organik birikim olmaması için..Tabi sık su değişimi yapılıyorken olabilir. Flourish trace i bu nedenle arz etmişler.
Flourish 2 günde bir + günlük seachem demir kombinesi uygun olabilir. Trace kullanılmıyorsa...)
*****
Geçen süre içinde Florishle ilgili bir şey keşfettim;
Resmi web sitesinde yazmasada Flourishte nikel, rubidyum, vanadyum var..Flourish şisesindeki etikete büyüteçle bakınca görülüyor...
Yani Flourish Trace yalnız çinko ve bakır açısından daha zengin...Diğer her konuda flourish zengin..
**************
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2010 23:20
[QUOTE=emreutku]
Tevfik abi dediğin gibi sitesinde nikel, rubidyum ve vanadyum miktarları belirtilmemiş Fluorish'in. Yan tarafa yasal düzenlemelerden dolayı içerikteki bazı şeyler yazılmamış diye not düşülmüş. Sanırım listelenmemelerinin sebebi bu. Flourish ile Flourish Trace karşılaştırıldığında da dediğin gibi Florusih nikel, rubidyım ve vanadyum açısından daha zengin gözüküyor.
Geçen süre içinde Florishle ilgili bir şey keşfettim;
Resmi web sitesinde yazmasada Flourishte nikel, rubidyum, vanadyum var..Flourish şisesindeki etikete büyüteçle bakınca görülüyor...
Yani Flourish Trace yalnız çinko ve bakır açısından daha zengin...Diğer her konuda flourish zengin..
**************
[/QUOTE]Tevfik abi dediğin gibi sitesinde nikel, rubidyum ve vanadyum miktarları belirtilmemiş Fluorish'in. Yan tarafa yasal düzenlemelerden dolayı içerikteki bazı şeyler yazılmamış diye not düşülmüş. Sanırım listelenmemelerinin sebebi bu. Flourish ile Flourish Trace karşılaştırıldığında da dediğin gibi Florusih nikel, rubidyım ve vanadyum açısından daha zengin gözüküyor.
+1: [T]188452,vordonossi[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir