Test sonuçları 4. sf de,sorun ne olabilir?


beneraksarÇevrim Dışı

Kayıt: 25/10/2006
İl: Ankara
Mesaj: 387
beneraksarÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 13:38
[QUOTE=oscarus]Ben size pistia tavsiye ederim çünkü su mercimeği kullananlar camlara ve dekorlara yapışmasından şikayetçi..



Şans bambusu da tavsiye ederim.Sump içinde kullanabilirsiniz.

[/QUOTE]
Bu Bambu , evlerde dekor amaçlı kullandıklarım ızdan sanırım. Buda aynı şekilde biyolojik temizlik yapıyormu? beneraksar2012-05-08 13:40:14

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

oscarusÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 28/07/2011
İl: Sivas
Mesaj: 3332
oscarusÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 13:39

Sumpta kullananlar çok memnun...


Arkadaşlar yaklaşık 1 aydır sump sisteminde bambu kullanıyorum ve bu konuda denemeler yapıyorum hala deneyler devam etmekte bazı aldığım sonuçları sizlerle paylaşmak istedim sump sistemim 4 bölmeden oluşmakta 4 bölmeye sırası ile bambu koydum ve gelişmeleri hafta , hafta not aldım ve bu sürede nitrat düzeyini ölçtüm suyun temizlenme kısmından başlarsak ilk bambu koyduğum yer de müthiş bir gelişme göstermesi ve iki ayrı gözden fışkın dalın çıkması oldu 2ci kısım da ıstıcımın olduğu bölme var en alta sünger mevcut burda büyüme ve yaprakların nasıl boy attığını gözlemledim 3 kısımda seramik ve zeolit olan kısmın olduğu yer burdaki bambu hem kökleri çok daha iyi gelişme göster di hem de boy farklılığı oldu kökler süngerin için saplandı 4 kısım ise suyun temizlenmiş kısmı burda ki bambu kökler çok uzadı fakat yapraklar da sararma oldu bu kısım da nitrat yok denecek kadar az hiç yok desek yeri var buda beni çok memnun etti yavrularım nitratan çok etkileniyordu ve gelişimlerinde farklılık oluyordu şimdi bu sorun ortadan kalktı daha çok bambu koymayı düşünüyorum bu gidişle bambu üretiminemi geçiçem ne ?

ALINTIDIR.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

beneraksarÇevrim Dışı

Kayıt: 25/10/2006
İl: Ankara
Mesaj: 387
beneraksarÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 13:45
[QUOTE=oscarus]

Sumpta kullananlar çok memnun...


Arkadaşlar yaklaşık 1 aydır sump sisteminde bambu kullanıyorum ve bu konuda denemeler yapıyorum hala deneyler devam etmekte bazı aldığım sonuçları sizlerle paylaşmak istedim sump sistemim 4 bölmeden oluşmakta 4 bölmeye sırası ile bambu koydum ve gelişmeleri hafta , hafta not aldım ve bu sürede nitrat düzeyini ölçtüm suyun temizlenme kısmından başlarsak ilk bambu koyduğum yer de müthiş bir gelişme göstermesi ve iki ayrı gözden fışkın dalın çıkması oldu 2ci kısım da ıstıcımın olduğu bölme var en alta sünger mevcut burda büyüme ve yaprakların nasıl boy attığını gözlemledim 3 kısımda seramik ve zeolit olan kısmın olduğu yer burdaki bambu hem kökleri çok daha iyi gelişme göster di hem de boy farklılığı oldu kökler süngerin için saplandı 4 kısım ise suyun temizlenmiş kısmı burda ki bambu kökler çok uzadı fakat yapraklar da sararma oldu bu kısım da nitrat yok denecek kadar az hiç yok desek yeri var buda beni çok memnun etti yavrularım nitratan çok etkileniyordu ve gelişimlerinde farklılık oluyordu şimdi bu sorun ortadan kalktı daha çok bambu koymayı düşünüyorum bu gidişle bambu üretiminemi geçiçem ne ?

ALINTIDIR.
[/QUOTE]
 
Böyle olumlu sonuçlar ortaya çıkıyorsa denemekte fayda var.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

oscarusÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 28/07/2011
İl: Sivas
Mesaj: 3332
oscarusÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 13:54
Bugün işi biraz daha geliştirmek ve daha iyi netice ve ucuz maliyet icin jopon şemsiyesi alarak sump içine aynı düzen de yerleştirdim baklaım 1 haftalık süretçte ne olacak Nitrata olan savaşım güçlenerek devam ediyor.

Arkadaşlar bu yazıyı yaklaşık 1 ay önce yazmıştım bu süre zarfında denemelerim devam etti malesef japon şemsiyesinden verim alamadım  ve çürüme yaptı ,sararma yaptı bende sump sisteminden çıkardım. Bambularıma gelince inanılmaz derecede büyüme kaydettiler sumpta nitrat düzeyi sıfır bu beni çok memnun etti biyolojik sistemim iyi sonuç vermekte bambularda herhangi bir çürüme olmadı sararma yok suyu salınım şauana kadar hiç olmadı
sumpun bulunduğu konum çok zor çekim yapabileceğim yerde olduğundan biraz zorladı ama görünümü göstermek için fotoğraf çekimini yaptım bir kaç gün içinde eklemeye çalışıcam.

ALINTIDIR.
oscarus2012-05-08 13:55:24

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

ringoÇevrim Dışı

Özel Üye
[B]9364,1[/B] [B]8772,2[/B]
Kayıt: 25/01/2008
İl: Istanbul
Mesaj: 1288
ringoÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 14:22
Konu birz karışmış galiba.
 
Yunus bey, bir cevap da ben vereyim.
 
Yeni bir akvaryum kurmuşsunuz ve biyolojik filtrasyonununz yeni yeni işlemeye başlamış.
Doğal olarak akvaryumunuzda nitrat gittikçe artacaktır. Artması memnuniyet verici bir olay demekki biyolojik filtrasyon çalışmaya başlamış. Tam aksine nitratınız artış göstermiyor olsaydı suyunuzda amonyak veya nitrit birikmeye başlamış olurdu ki bu balıklarınız için son derece ölümcül olurdu. Bunu ilk balık eklemede yaşamışsınız zaten.
 
Amanyok ve nitrit dönüştükçe suyunuzda nitrat gittikçe artmaya başlayacaktır. Artış hızı akvaryum büyüklüğüne göre balık sayısı atılan yem miktarı vs. parametrelere göre miktarsal olarak değişkenlik gösterir. Mercimek vesaireden önce ilk bilmeniz gereken şey nitratın, biyolojik döngünün en zararsız ürünü olduğudur. Bir çok balık çok yüksek nitrat değerlerinde bile sağlıklı bir şekilde yaşayabilir. Anladığım kadarıyla malawi cichlidleri besliyorsunuz. Beslediğiniz türleri bilmem ama birçok malawinin 200mg/lt  nitrata banamısın demeyeceğini söyleyebilirim. Bir ara almış olduğum tetranın test kitinde nitrat 100mg/lt yi geçmişse su değişimi yapın dediğinini hatırlatırsam ölçmüş olduğunuz 25mg/lt nin özellikle malawiler için hiçbir şey olduğunu anlarsınız.
 
Kısacası pirinç mercimek bir yana öncelikle siz suyunuzdaki nitratı artırmaya bakın çünkü ancak o zaman biyolojik filtrasyonunuz tam olarak işliyor demektir. Nitratı düşürmenin de temel olarak bir yolu var o da su değiştirmek. Fakat balık sayınız akvaryumunuzun hacmine göre  az ise bitki vs. çeşitli yöntemler kullanarak en azından su değişim sıklığını azaltabilirsiniz. Kısacası önce amnonyak ve niriti yok etmeli (bunu düzgün işleyen bir biyolojik filtrasyon sizin yerinize yapıyor) ondan sonra nitrata bakmalısınız.
 
Saygılar.
 
 
ringo2012-05-08 16:31:49

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

tgrttgrtÇevrim Dışı

Kayıt: 20/09/2011
İl: Eskisehir
Mesaj: 376
tgrttgrtÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 14:52
[QUOTE=oscarus]Arkadaşlar merhaba malavi ve acı su tanklarıma griii adlı üyeden hediye gelen yaklaşık 2 su bardağı kadar su mercimeğini tanklara attım. Hiçbir gübre takviyesi ya da su değişimi uygulamadım. Sonuçlar aşağıda 3 gün önce yaptığım ve 3 sonra yaptığım şekilde yazıyor.

3 gün önce -------- 3 gün sonra ( su mercimekleri bırakıldıktan sonra)

NO3 100 mg/lt         NO3 10 mg/lt
NO2   10 mg/lt         NO2   5 mg/lt
GH     16d         &nb sp;     GH     16d
KH      10d         &nb sp;    KH      10d
PH       7,4         &nb sp;    PH      7.4    ps: NO3=Nitrat NO2= Nitrit

ALINTIDIR.
[/QUOTE]
 
Testinizde bir sorun olmalı hatalı ölçüm var NO2'nin 10 ppm yada 5 ppm olması balıkların hepsinin toplu halde solunum yetmezliğinden su yüzeyinde toplanıp 1-2 saate kalmadan ölmesi demektir. NO2 ideal olarak 0,5 ppm'i geçmemelidir (ppm=mg/lt)
 
 
Ayrıca gelelim başlığı açan akadaşın sorusuna balıkların toplu olarak kumda sürtünmeye başlamaları özellikle yeni kurulan tanklarda nitrit oranının (0,5 ppm-1 ppm) arasında olduğunu gösterir. eğer 1 ppm'den fazla olursa zaten suyun yüzeyinde toplanmaya başlarlar.
 
Yapmanız gereken ilk şey acil olarak %50 oranında dinlenmiş su ile su değişimi yapmak ve sistemin oturmasını hızlnadırmak için sera nitrivec gibi bir bakteri kültürünü su değişimi yaptıktan sonra suya eklemeniz gerekir.
Bitki olarakda tilki kuyruğu (C.demersum) su mercimeği (l.minor), su sümbülü (E.crassipes), Hydrilla Verticilata (Türkçe yaygın adını bilmiyorum-Eledeoya benzer), pistia gibi bitkilerden bolca eklemeniz sudaki hem ağır metallere bağlı zehirlenmeleri, hem NH3,NH4,NO2'ye bağlı zehirlenmeleri azaltacak Hem de NO3 düzeyini kontrol altında tutacaktır.
 
Ek bir bilgi olarak düşük ph'lı bitkili sularda amonyak zehirlenmesi daha az hörülür çünkü NH3 daha hızlı NH4'e daha hızlı dönüşürek bitkiler tarafından alımı hızlanır
Yüksek PH'lı sert sularda ise NO2 zehirlenmesi olma olasılı daha düşüktür, Çünkü Kalsiyum iyonları balık metabolizmasında NO2'nin yerine amino asitlere bağlanır ayrıca suya tuz(NACL) eklenmesi de NO2 zehirlenmesini akut olarak çözer çünkü tıpkı kalsiyum iyonları gibi Cl- iyonları da öncelikle hücre zarından geçerek NO2 yerine amino asitlere bağlanarak, NO2'nin balık metabolizmasına girmesini engellerler.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

oscarusÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 28/07/2011
İl: Sivas
Mesaj: 3332
oscarusÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 14:55

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

beneraksarÇevrim Dışı

Kayıt: 25/10/2006
İl: Ankara
Mesaj: 387
beneraksarÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 15:24
[QUOTE=tgrttgrt] [QUOTE=oscarus]Arkadaşlar merhaba malavi ve acı su tanklarıma griii adlı üyeden hediye gelen yaklaşık 2 su bardağı kadar su mercimeğini tanklara attım. Hiçbir gübre takviyesi ya da su değişimi uygulamadım. Sonuçlar aşağıda 3 gün önce yaptığım ve 3 sonra yaptığım şekilde yazıyor.

3 gün önce -------- 3 gün sonra ( su mercimekleri bırakıldıktan sonra)

NO3 100 mg/lt         NO3 10 mg/lt
NO2   10 mg/lt         NO2   5 mg/lt
GH     16d         &nb sp;     GH     16d
KH      10d         &nb sp;    KH      10d
PH       7,4         &nb sp;    PH      7.4    ps: NO3=Nitrat NO2= Nitrit

ALINTIDIR.
[/QUOTE]
 
Testinizde bir sorun olmalı hatalı ölçüm var NO2'nin 10 ppm yada 5 ppm olması balıkların hepsinin toplu halde solunum yetmezliğinden su yüzeyinde toplanıp 1-2 saate kalmadan ölmesi demektir. NO2 ideal olarak 0,5 ppm'i geçmemelidir (ppm=mg/lt)
 
 
Ayrıca gelelim başlığı açan akadaşın sorusuna balıkların toplu olarak kumda sürtünmeye başlamaları özellikle yeni kurulan tanklarda nitrit oranının (0,5 ppm-1 ppm) arasında olduğunu gösterir. eğer 1 ppm'den fazla olursa zaten suyun yüzeyinde toplanmaya başlarlar.
 
Yapmanız gereken ilk şey acil olarak %50 oranında dinlenmiş su ile su değişimi yapmak ve sistemin oturmasını hızlnadırmak için sera nitrivec gibi bir bakteri kültürünü su değişimi yaptıktan sonra suya eklemeniz gerekir.
Bitki olarakda tilki kuyruğu (C.demersum) su mercimeği (l.minor), su sümbülü (E.crassipes), Hydrilla Verticilata (Türkçe yaygın adını bilmiyorum-Eledeoya benzer), pistia gibi bitkilerden bolca eklemeniz sudaki hem ağır metallere bağlı zehirlenmeleri, hem NH3,NH4,NO2'ye bağlı zehirlenmeleri azaltacak Hem de NO3 düzeyini kontrol altında tutacaktır.
 
Ek bir bilgi olarak düşük ph'lı bitkili sularda amonyak zehirlenmesi daha az hörülür çünkü NH3 daha hızlı NH4'e daha hızlı dönüşürek bitkiler tarafından alımı hızlanır
Yüksek PH'lı sert sularda ise NO2 zehirlenmesi olma olasılı daha düşüktür, Çünkü Kalsiyum iyonları balık metabolizmasında NO2'nin yerine amino asitlere bağlanır ayrıca suya tuz(NACL) eklenmesi de NO2 zehirlenmesini akut olarak çözer çünkü tıpkı kalsiyum iyonları gibi Cl- iyonları da öncelikle hücre zarından geçerek NO2 yerine amino asitlere bağlanarak, NO2'nin balık metabolizmasına girmesini engellerler.
[/QUOTE]
 
Suya ilk kurulumda gerekli ölçüde nitrivec ilavesi yapılmıştı. Ayrıca tuz kullanımıda yapıyorum.Bugun su değişmi yapacağım ancak %50 yapma şansım hiç yok o kadar suyu dinlendirecek tankım yok. Bitki takviyesi yapmayı düşünüyorum. Söylediklerinizi de dikkate alacağım.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

tgrttgrtÇevrim Dışı

Kayıt: 20/09/2011
İl: Eskisehir
Mesaj: 376
tgrttgrtÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 15:32
%50 şansınız yok ise bir kaç gün üst üste su değişimi yapın. Ayrıca ilk kurulumda eklemiş olsanız bile bu su değişiminden sonra da tekrar sera nitrivec ekleyin belli ki bir şekilde bir yerde sorun olmuş. Sera nitrivec balıklar içerideyken de eklenebilir hiç bir zararı olmaz.

Birde filtre ile ilgili öneri istemişsiniz. biobalların işgal ettiği alanı küp küp kesilmiş sünger parçaları ile doldurursanız filtrenizdeki dar alanı daha verimli kullanmış olursunuz onun dışında bana göre filtrede çok fazla değişiklik yapmaya gerek yoktur.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

ringoÇevrim Dışı

Özel Üye
[B]9364,1[/B] [B]8772,2[/B]
Kayıt: 25/01/2008
İl: Istanbul
Mesaj: 1288
ringoÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 16:20
"Ek bir bilgi olarak düşük ph'lı bitkili sularda amonyak zehirlenmesi daha az hörülür çünkü NH3 daha hızlı NH4'e daha hızlı dönüşürek bitkiler tarafından alımı hızlanır."
 
Turan bey, yazdığınız cümle temel olarak doğru olsada;
bildiğim kadarıyla düşük ph lı bir suda amonyak zehirlenmesi riskinin az olması bikinin bunu kullanma hızından hızından ziyade, düşük ph ta amonyum/amonyak oranının amonyak aleyhine olmasından kaynaklanıyor.
 
Kısacası sudaki amonyum amonyak oranı suyun ph ve sıcaklığına göre değişiyor. Sıcaklık ve ph artarsa bir miktar amonyum, amonyağa dönüşüveriyor. Amonyak ise amonyuma göre balıklar için çok daha zehirleyici bir etki taşıyor. ( not: 1 derecelik ph artışında yaklaşık 10 kat fazla amonyak ortaya çıkabiliyor )
 
Konuya uyarlarsak. Asıl risk amonyum/amonyak birikmiş düşük ph lı bir suya müdahale ederken ph ı artırıcı bir etkide bulunursak meydana çıkıyor.
 
Örneğin, tecrübesiz bir hobist ilk kurulumda  düşük ph lı bir damacana suyu kullanmış ve bu suda amonyum/amonyak'ı biyolojik döngü olmadığından artmıştır. İşte bu suya müdahale ederken çok dikkat etmek gerekir. Diyelim ki sert karakterdeki (kh açısından)  çeşme suyuyla az bir miktar su değişimi yapılırsa akvaryum suyunda ph yükselir ve daha fazla amonyum amonyağa dönüşür ve su daha zehirli bir hal alır. Tabi su değişimi bir nebze en azından bir miktar temiz su eklemiş oluyorsunuz, ya suya kh artırıcı buffer falan eklenirse.
Tabii tüm bunların yanında  amonyak aslında zayıf bir bazdır. Yani suda asidite oluşturan özel bir şey veya ortam yoksa suyunuzun ph'ı, suda amonyak varken 7 nin pek fazla altına da düşmez. Değişim yapılacak musluk sularının ph ları da çoğunlukla bu ph civarlarındadır.
 
Saygılar.
 
ringo2012-05-08 17:00:04

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

onuruygunÇevrim Dışı

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 30/07/2006
İl: Kocaeli
Mesaj: 7768
onuruygunÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 17:15
[QUOTE=beneraksar][QUOTE=onuruygun] [QUOTE=oscarus]Nitratı emen dayanıklı bitkiler bu işin en kesin çözümü..[/QUOTE]

Bitki ile nitrattan kurtulmak ve tüm nitrat yükünü bitkiye bindirebilmek için böyle bir akvaryumda birkaç yüz watt'lık aydınlatma, bitkilere göre bir taban, gübreleme, CO2 desteği ve birkaç yüz adet saz veya sert suyu seven ve hızlı büyüyen diğer bitkilerden lazım. Bahsettiğiniz şey az balık bulunan yüksek destekli bir bitki akvaryumudur, aksi halde bitki pek iş görmez.


Bener Bey; 10-25 mg civarı nitrat gayet normal ve sağlıklı bir düzeydir. Sizin akvaryumunuz yeni olduğundan önceliğiniz amonyak/amonyum(NH3/NH4) ve nitrit(NO3) olmalıdır. Bunlar sıfıra yakın, hatta sıfır çıkarsa filtreleme işlemleri gayet iyi işliyor demektir.

Nitrattan kurtulmanın iki yolu vardır. Biri denitrifikasyondur ki size bunu tavsiye etmem, ciddi araştırma, bilgi ve deneyim gerektirir. Diğeri ise su değişimidir ki bunu yapmanız da gayet kolay. Genel olarak akvaryumlarda nitratı azaltmanın tek kolay yolu su değişimidir diyebiliriz.

Nitrat açısından panikleyecek bir durum yok gibi, içiniz rahat olsun. Yalnız sürtünme amonyak ve nitritin yüksek olmasından da kaynaklanabilir.
[/QUOTE]
 
Sürtünme var, ilk olarak scr erkeği çok sürtünüyordu, sonra diğerleride başladı hatta derilerinde deformasyon oluştu az da olsa. Kaya dibine geçip orada bekleyen balıklarda var. Yani memnuniyetsizlik hakim şuan tankta. 15-20 gunluk bir dinlenme sonrası balık eklenince bu durum oluştu. Başka bir sıkıntı dahamı var . Dış parazit olabilirmi, birde aklıma bu geldi yukarıda nitrat düzeğiyle ilgili yazılanlardan sonra.
 
 
Onur bey, ayrıvca amonyum, amonyak ve nitrti düzeylerinide kontroıl etmem gerektiğini belirttiğniz için teşekkür ederim. Peki kontrol sonrası bunlrın yüksek çıkması durumunda nasıl müdahale etmem gerekir.
[/QUOTE]

İlk kurulumda bu testler amonyağın verimli şekilde nitrite, onun da nitrata düzgün şekilde dönüştüğünden emin olmamızı sağlar. Bir şekilde bunlardan birinin artışı filtreleme işleminin tam verimli olmadığını, kısaca yetersizliğini gösterir.

Bu durumda yapılacak en iyi şey klorsuz olduğundan emin olacağımız kadar dinlenmiş su veya su hazırlayıcı eklenmiş su ile su değişimi yapmak(%20 gibi), bu belirtiler ortadan kalkıncaya kadar bunu mümkün olduğunca sık düzenli devam ettirmektir. Bu dönemde balıklara biraz az yem verirseniz faydası olacaktır.

[QUOTE=oscarus]Arkadaşlar merhaba malavi ve acı su tanklarıma griii adlı üyeden hediye gelen yaklaşık 2 su bardağı kadar su mercimeğini tanklara attım. Hiçbir gübre takviyesi ya da su değişimi uygulamadım. Sonuçlar aşağıda 3 gün önce yaptığım ve 3 sonra yaptığım şekilde yazıyor.

3 gün önce -------- 3 gün sonra ( su mercimekleri bırakıldıktan sonra)

NO3 100 mg/lt         NO3 10 mg/lt
NO2   10 mg/lt         NO2   5 mg/lt
GH     16d         &nb sp;     GH     16d
KH      10d         &nb sp;    KH      10d
PH       7,4         &nb sp;    PH      7.4    ps: NO3=Nitrat NO2= Nitrit

ALINTIDIR.
[/QUOTE]

Kürşat Bey; diğer verdiğiniz makaleyi de indirip baştan sona okudum, bunu yaparken yaklaşık 50 kadar farklı kaynaktan çeşitli bilgileri de topladım. Bu makale ile ilgili yazabileceğim şeyler de var ama öncelikle yukarıdaki mesajınıza cevap yazmak istiyorum çünkü o değerlerin 3 gün içinde lemna minor ile elde edilmesi kesinlikle mümkün değildir. Yalnız buna geçmeden önce atık su sistemleri ile akvaryum sistemleri arasında çok büyük farklar olduğunu, atık su makalelerini okurken dikkatli olmak gerektiğini çünkü koşullar arasında çok abartılı farklar olduğunu söylemeliyim. Buna isterseniz sonra gireriz. İsteyen doğrudan sonuç bölümünü okuyabilir, işlemler ispat içindir.

Yukarıdaki deney sonuçlarını yorumlamadan önce bazı bilgiler vermek istiyorum.

Öncelikle bitkilerin ortamdan aldığı azotun neredeyse tamamının aminoasit üretiminde kullanıldığını söylemeliyim. Bu aminoasitler de ağırlıklı olarak protein ve enzim yapımında kullanılır.

Bir bitki veya gıdadaki protein miktarı iki şekilde hesaplanır. Birisi doğrudan protein kütlesi ki bizim işimizi görmez çünkü azotun kullanıldığı bu aminoasitlerin önemli kısmı enzimlere de harcanır. İkinci yöntem ise "crude protein" denilen yöntemdir. Bu hesaplanırken hücre içindeki tüm atomların spektroskobik incelemeleri sonucu oranları çıkartılır. Azotun miktarı bulunduktan sonra 6,25 ile çarpılarak protein kütlesi bulunur. (Ortalama olarak bitkilerde toplam azotun aminoasit kütlesine oranı %16'dır yani 1/6,25) Bizim işimize yarayan budur çünkü doğrudan doğruya ortamdan çekilen azota bağlı olarak hesaplanabilecek bir değerdir.

Bir diğer bilgi verip hesaba geçiyorum: Çeşitli azotlu maddeler içindeki azot miktarı değişkendir. Bu sebeple ayrı ayrı ele alınması gerekir. 1 gram amonyakta(NH3) 0,824 gram azot atomu vardır. Bu oranlar diğer maddeler için şöyle; 

Amonyum(NH4): 0,778
Nitrit(NO2) : 0,304
Nitrat(NO3): 0,226
(Moleküllerdeki azot atomlarının toplam molekül ağırlığına atomik kütleler üzerinden hesaplanmış oranıdır.)

Şimdi verdiğiniz değerlerle hesaba geçelim. Hesabı 100 litrelik akvaryuma göre yapacağım. Bahsedilen deney kaç litrede yapıldıysa ona göre sonucu oranlarız.

Hesaplarda Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü'nün(FAO) sayfasında bulduğum değerleri kullanacağım. Başka çalışmalarda da benzer sonuçlar çıkacaktır ama en güveniliri sanırım budur.

Şimdi azot miktarından hesaba başlayalım:

NO3: 100 mg/litreden 10 mg/litre'ye düşmüş. Yani litre başına 90 mg nitrat azalmış. 100 litrede bu 9 gram eder.

NO2: 10 mg/litreden 5 mg/litreye düşmüş. Yani litre başına 5 mg, 100 litrede 0,5 gram nitrit var.

Bunların içindeki azotları hesaplamak için verdiğim oranların çarpımını kullanalım.
9 gram nitratta: 9*0,226= 2,034 g azot vardır.
0,5 g nitritte : 0,5*0,304=0,15 g azot vardır.
Toplam azot değişmi, yani bitkilerce alınan azot miktarı yaklaşık 2,18 gramdır.
Bunu “crude protein” değerine çevirirsek 2,18*6,25=13,625 g “crude protein” eder.
Bahsettiğim birleşmiş milletlerin kullandığı çalışmalarda ortalama olarak lemna minor(su mercimeği) içindeki "crude protein" %17,86’dır. Bu orana göre hesaplarsak:

13,625 gram “crude protein” içeren bitki miktarı:

13,625*100/17,86 = 76,29 gram eder. Bu kuru kütledir. Kuru kütle bitkinin ısıtılıp tam kuru ortamda kurutulması ile elde edilir.

Lemna minor için ıslak kütle kuru kütlenin yaklaşık 7-10 katı civarındadır. Biz bunu ortalama bir değer olan 8,5 üzerinden alalım.

76,29 gram kuru kütlesi olan su mercimeği akvaryumdaki yaş halinde
76,29*8,5 = 648 gram eder.

SONUÇ:


Yani bu test sonuçlarınıza göre bitkinin 100 litrelik akvaryumda bu miktarlarda azotlu maddeyi ortadan kaldırması için yaklaşık 650 gram çoğalması lazım. Hem de 3 günde. Çoğalmadan kastım eklediğiniz su mercimeklerinin üzerine 650 gram su mercimeğinin yetişmesidir. Sizce bu mümkün müdür? Verdiğiniz makaledeki 100 litre lağım suyunda yetişen su mercimekleri bile günde 4,5 gram çoğalmışlar.

Bu değer 100 litre başınadır ve akvaryumun hacmi ile lineer bir bağıntısı vardır, yani bunu akvaryum hacmine göre oralayabilirsiniz. Eğer bu deney 500 litre akvaryumda yapıldıysa 3 günde çoğalan su mercimeği miktarı 3,2 kilogram olmalıdır.

İşin komiği bir de bu hesaplar en en iyimser hesaplardır. Hatta bu hesaplar işin küsüratıdır. Çünkü bu bitki ortamda öncelikle amonyum ve amonyak kullanır, bu bitmeye yaklaşınca nitrit ve nitratı kullanır. Nitrit bu kadar fazla ise o akvaryumda amonyak da boldur ve devamlı amonyak üretimi söz konusu olduğundan bitki bu miktarda nitrit ve nitratı kullanmadan önce bir de onları kullanacaktır. Yani bu verdiğim değerler amonyak/amonyum hesaba katırlısa birkaç katına çıkar.
Gördüğünüz gibi verdiğiniz deney sonuçlarının en en en iyimser durumda bile gerçek olması kesinlikle mümkün değildir.

Umarım okurken çok sıkılmamışsınızdır.

Saygılarımla;
Onur UYGUN


Lemna minor'un kuru kütlede protein oranını şuradan aldım:
http://www.fao.org/DOCREP/003/X6862E/X6862E04.htm
onuruygun2012-05-08 17:25:15

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

oscarusÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 28/07/2011
İl: Sivas
Mesaj: 3332
oscarusÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 17:48
Su mercimeğinin,pistianın,şans bambusunun ve java moss'un  akvaryum ortamında nitratı azalttığını araştırmalarım ve akvaryumlarımda bitki uygulamalarım sayesinde gördüm ve balıklara çok faydası olduğunu gözlemledim.Özellikle balıkların canlı renklere sahip olması ve üremesi konusunda çok faydasını gördüm.Birçok akvaryum sitesinde yapılan uygulamaları inceledim ve bu saydığım bitkilerin bu konuda çok faydalı olduğu kararına vardım.Verdiğim linkteki veriler bana ait değil sadece alıntı yaptığım ve okuduğum bir mesaj..Arkadaşın verdiği veriler yanlış olabilir ama şunu söyleyebilirim ki su mercimeği,pistia,şans bambusu ve benim özellikle kullandığım java moss'un balıkların gelişiminde ve biyolojik filtrasyon konusunda çok faydasını gördüm.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

onuruygunÇevrim Dışı

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 30/07/2006
İl: Kocaeli
Mesaj: 7768
onuruygunÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 17:53
[QUOTE=oscarus]Su mercimeğinin,pistianın,şans bambusunun ve java moss'un  akvaryum ortamında nitratı azalttığını araştırmalarım ve akvaryumlarımda bitki uygulamalarım sayesinde gördüm ve balıklara çok faydası olduğunu gözlemledim.Özellikle balıkların canlı renklere sahip olması ve üremesi konusunda çok faydasını gördüm.Birçok akvaryum sitesinde yapılan uygulamaları inceledim ve bu saydığım bitkilerin bu konuda çok faydalı olduğu kararına vardım.Verdiğim linkteki veriler bana ait değil sadece alıntı yaptığım ve okuduğum bir mesaj..Arkadaşın verdiği veriler yanlış olabilir ama şunu söyleyebilirim ki su mercimeği,pistia,şans bambusu ve benim özellikle kullandığım java moss'un balıkların gelişiminde ve biyolojik filtrasyon konusunda çok faydasını gördüm.[/QUOTE]

Ben de azaltmaz demedim. Kimsenin dediğiniz de zannetmiyorum. Azaltır ama çok abartılmaması gerekir. Tüm ilk mesajımda da dediğim gibi tüm yükünü bitkiye yüklemek yani bitki ile büyük bir fark oluşturmak için az balıklı, çok bitkili ve yüksek destekli bir akvaryum gerekir.

Java moss'un pek etkisi olmaz, bitkinin bu konuda etkili olması için öncelikle hızlı büyümesi gerekir. ancak bu sayede hissedilir miktarda azotu biyokütleye çevirmesi yani doku içinde kullanıp yapıtaşı olarak kullanması mümkündür.

Dediğiniz gibi su şartları, özellikle azotlu atıkların az olması balıkların görüntüsü, gelişimi, üremesi açısından çok önemlidir. Bunda da hemfikiriz.

Bahsettiğiniz makalede tüm azot yükünü su mercimeklerinin çekmediğine dikkat eçekmek isterim. Örneğin dışkının %50-60'ı bakteridir. Yani 1 kilo dışkının 500-600 gramı bakteridir. bunlar da çoğalırken azotu biyokütleye çevirir. Verdiğiniz makalede 2. kontrol tankındaki azotlu madde giriş-çıkışına bakarsanız azotun epey bir harcandığını görebilirsiniz. Yani bitkisiz tankta... Burada günlük olarak su değiştiği için fark sonuca yansımıyor ama o bakterilerin nüfusu sabitlenince ve eğer azalırsa aynı azotu amonyak olarak ortama verecekler. Bakteri tarafından geçici olarak biyokütleye kazandırılan azot halen suda depolanmış durumda ve ortamdan uzaklaşmıyor, testlerde de görülmüyor.

Bitkili tank ile bu kontrol tankı arasında da uçurumlar yok, orada da azotun tamamı yok edilmiyor. Giriş-çıkış değerlerine dikkat edin. Ayrıca yukarıda bahsettiğim kayıp azotu da eklerseniz ve denitrifikasyon, ammanox, amonyağın buharlaşması gibi çevrimleri de işin içine katarsanız bitkilerin ortam üzerinde %90 gibi bir azotlu atık alazmasına sebep olmadığını görebilirsiniz.
onuruygun2012-05-08 17:58:25

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

tgrttgrtÇevrim Dışı

Kayıt: 20/09/2011
İl: Eskisehir
Mesaj: 376
tgrttgrtÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 08 Mayıs 2012 17:55
[QUOTE=ringo] "Ek bir bilgi olarak düşük ph'lı bitkili sularda amonyak zehirlenmesi daha az hörülür çünkü NH3 daha hızlı NH4'e daha hızlı dönüşürek bitkiler tarafından alımı hızlanır."
 
Turan bey, yazdığınız cümle temel olarak doğru olsada;
bildiğim kadarıyla düşük ph lı bir suda amonyak zehirlenmesi riskinin az olması bikinin bunu kullanma hızından hızından ziyade, düşük ph ta amonyum/amonyak oranının amonyak aleyhine olmasından kaynaklanıyor.
 
Kısacası sudaki amonyum amonyak oranı suyun ph ve sıcaklığına göre değişiyor. Sıcaklık ve ph artarsa bir miktar amonyum, amonyağa dönüşüveriyor. Amonyak ise amonyuma göre balıklar için çok daha zehirleyici bir etki taşıyor. ( not: 1 derecelik ph artışında yaklaşık 10 kat fazla amonyak ortaya çıkabiliyor )
 
Konuya uyarlarsak. Asıl risk amonyum/amonyak birikmiş düşük ph lı bir suya müdahale ederken ph ı artırıcı bir etkide bulunursak meydana çıkıyor.
 
Örneğin, tecrübesiz bir hobist ilk kurulumda  düşük ph lı bir damacana suyu kullanmış ve bu suda amonyum/amonyak'ı biyolojik döngü olmadığından artmıştır. İşte bu suya müdahale ederken çok dikkat etmek gerekir. Diyelim ki sert karakterdeki (kh açısından)  çeşme suyuyla az bir miktar su değişimi yapılırsa akvaryum suyunda ph yükselir ve daha fazla amonyum amonyağa dönüşür ve su daha zehirli bir hal alır. Tabi su değişimi bir nebze en azından bir miktar temiz su eklemiş oluyorsunuz, ya suya kh artırıcı buffer falan eklenirse.
Tabii tüm bunların yanında  amonyak aslında zayıf bir bazdır. Yani suda asidite oluşturan özel bir şey veya ortam yoksa suyunuzun ph'ı, suda amonyak varken 7 nin pek fazla altına da düşmez. Değişim yapılacak musluk sularının ph ları da çoğunlukla bu ph civarlarındadır.
 
Saygılar.
 
[/QUOTE]
Dikkat ederseniz yazmış olduğum mesajın son cümlesinde şu ifade geçmektedir. Asidik sularda NH3, NH4'e daha hızlı dönüşür. Farklı bir şeyden söz etmedik. sadece bu bilgiye ek olarak bitkiler amonyum ve amonyak sunulduğunda besin olarak amonyumu tercih edecektir çünkü azotu amonyak  olarak aldığında hücre içerisinde çeşitli enzimler vasıtasıyla amonyağın H+ iyonuna bağlanarak NH4'e  dönüşmesi gerekir bitkide bu yüzden daha fazla enerji harcadığından amonyumu öncelikle tercih eder. amonyum yoksa amonyak azot kaynağı olarak kullanılır.
 
Asidik ortamlarda NH3 NH4'e daha hızlı dönüştüğü gibi bitkilerde amonyumu öncelikli azot kaynağı olarak tercih eder. Aynı şekilde bitkiye nitrat ve amonyum sunulduğunda azot kaynağı olarak gene amonyumu tercih edeceğinden bitkilerin sudan ilk çekeceği madde amonyum olacaktır. Asidik sulardada amonyak amonyuma dönüşeceğinden amonyumda bitkiler tarafından öncelikli azot kaynağı tercih edileceğinden asidik sularda NH3 ve NH4 yaşanma olasılığı daha düşüktür.
 
Diana Walstad'ın kitabından özetlenerek alınmıştır.
tgrttgrt2012-05-08 17:56:27

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir