Karides üretimi ve bakımı


Ulvi ÖzuğurÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 10/08/2012
İl: Istanbul
Mesaj: 1041
Ulvi ÖzuğurÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 24 Şubat 2014 04:12
"Kh değeri 0-1'ken ph değerini sabit tutmak gerçekten zordur" yazıyorsunuz, bende yazdıklarımı tekrar tekrar yazmak durumunda kalıyorum...KH tamponlayıcıdır, [B]KH yüksek olduğunda PH'ı düşüremezsiniz. Suya asit atarsanız bir süre sonra ph tekrar yükselir, bu da ph dalgalanmasıdır... [/B]

Asit veya aktif toprak ph'ı düşürmeye çalışır ama kh direnir ph tekrar yükseliş eğilimine girer. İşte bu nedenle sizin kararsızlaşmaması için ph'ı düşürmeden önce yapmanız gereken kh'ı düşürmektir. (osmos vb)
Çünkü müdahale ediyorsunuz ph'a, daha nasıl anlatılır bilmiyorum ben...

Bir de şöyle şansımı deneyeyim
Elimizde 2 tane su var diyelim, biri osmos diğeri çeşme suyu olsun
Osmos suyunun kh değeri 0-1 aralığında, çeşme suyunun 5-10 aralığında olsun

Siz şimdi osmos suyuna asit atarsanız veya aktif toprakla müdahale ederseniz ph düşer, "sabitlenir", ph dalgalanması yaşamazsınız.
Ama KH değeri 5-10 aralığında olan çeşme suyuna asit verirseniz veya aktif toprakla müdahale ederseniz ph yine düşer ama sabitlenmez. Çünkü KH Ph'ı yükseltme eğilimine girer ve ph yükselmeye başlar. Ne oldu? Ph'ı düşürüp çıkartmış olduk, dalgalandırdık. Asit konusunda da yazmıştım.

Karides akvaryumlarında Kh 0-1 olmalı yazıyorsunuz ama görülüyor ki daha nedenini bilmiyorsunuz ya da doğru açıklayamıyorsunuz, nedeni işte budur...Önceki mesajımda yazdığım gibi burada doğru cümle "karidesler için kh 0-1 olmalı" değil "aktif toprak, asit vb kullanarak ph ile oynuyorsak kh 0-1 olmalı" olabilir...Bu yüzden aktif topraklı veya torflu veya asitle ph'ı düşürülecek karides akvaryumlarında kh 0-1 olmalı.

[QUOTE=yaminkutlu]Kh'ı harcamadan ph'ı sabitleyememe durmunu anlayamadım. Bizim akvaryumlarımızda kh değeri çoğunlukla 0 (sıfır) çıkar ve ph değerlerimiz de sabittir. Akvaryuma eklediğimiz sularda da kh değeri sıfırdır. Ortada harcanacak kh yok.[/QUOTE]

Evet yok, bende onu diyorum.
Sizin akvaryumlarınızda kh değerinin çoğunlukla 0 (sıfır) çıkmasının nedeni osmos suyu. Akvaryuma eklediğiniz su da osmos suyu. Ph'ı sabitleyebilmenizin, aktif toprakla düşürebilmenizin sebebi de kh'ı düşük osmos suyu.
Hatta daha iyi anlaşılabilmesi için sizden alıntıladığım kısımda bahsettiğiniz "çeşme suyu doldurup aktif toprağın hiç ph düşürmediğini söyleyen hobicilere rastlamadım değil." dediğiniz o hobiciler aktif toprakla ph'ı yüksek kh yüzünden düşüremiyorlar. (önceki mesajımı tekrar okuyunuz)

Şimdi anladınız mı? 
GH konusunda diğer yorumları da bekleyeceğim
Bende size sağlıklı akvaryumlar dilerim...[EDIT]Ulvi Özuğur,2015-11-01 01:42:20[/EDIT]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

yaminkutluÇevrim Dışı

Kayıt: 29/12/2010
İl: Izmir
Mesaj: 133
yaminkutluÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 24 Şubat 2014 07:58
Ben de anlatamadım. Sizin dediğiniz gibi olsun Ulvi Bey. Ben bilmiyor muşum nedenini ne yapalım. Öğrendim ki kh düşmeden ph'ı düşürüp sabit tutamazmışız.. Teşekkür ederim.

Sağlıklı akvaryumlar dilerim.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

Ulvi ÖzuğurÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 10/08/2012
İl: Istanbul
Mesaj: 1041
Ulvi ÖzuğurÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 25 Şubat 2014 02:59
Evet, bu temel su kimyası, rica ederim...Yabancı dillerde de araştırmalar yaptığınız için iki ayrı makaleden ilgili kesimleri buraya aktarıyorum...

"Raising pH- This is best done by raising KH. Increased KH will push the pH towards 8.3, which will more than likely raise it. Yet again, do so slowly and carefully.

Lowering pH- This could be difficult if you have a high KH because that will prevent the pH from changing very much. Things that release natural acids will help lower the pH and will lower your KH. Driftwood, peat, and indian almond leaves will usually leech some type of organic acid which will lower the pH.

Things become very unstable when you have opposing forces, with phosphates trying to lower the pHand carbonates trying to raise it!"
Farklı bir kaynak
"KH – Carbonate Hardness... The reason this is called carbonate hardness is because it measures the amount of Calcium Carbonate (CaCO3) that exists within your water. Again, in a very complicated way, this is what prevents your pH from having the ability to “crash” or even budge. If you are aiming to lower your pH, you need to lower this value in order to do it. KH is a very important value in your aquarium, even more important than pH, simply because on most occasions, the value of KH is almost a direct correlation to the value of your pH"
-----------
Kh sorun olmasaydı Amazon'da da bol bol kütük yerine Malawi'de ki gibi bol bol kaya olurdu, yine ph'ı düşük akvaryumlara aragonit kum, mercan kırığı veya salınım yapan kayalar konulabileceğini söylerdik sorun çıkmazdı... Gerçi markalı kaya olunca direk koyuyoruz, gh arttırıcı doğal kaya tavsiye etsek ya da biri çıkıp koyduğunu söylese ucuzcu olur ama gramla kaya alıp koyunca gh arttırıcı çok önemli bir iş yapmış oluyoruz.
[QUOTE=yaminkutlu]Gh ölçerle ghplus ayarlaması çok zor oluyor. İletkenlik değeri üzerinde gh tahmini daha pratik. 
Ozmos suya gh plus ekleyip eritip gh ölçüp, az gelmiş biraz daha ekleyim deyip tekrar ölçmek biraz küfletli :). Gh üreticileri belirli bir mikrosiemens aralığı belirterek bu aralıkta gh değerinin tahminen kaç olacağını belirtirler. 20 litreye 4 gram gibi kullanım talimatları da var fakat 4 gramı evde kim nasıl tartacak :)[/QUOTE]
Bünyamin Bey başka bir başlıkta bunları yazmışsınız ama bizim başlığa gelince genel kabul görmüş ms/33=gh formülünün altından girip üstünden çıktınız... 1000 ms 0 gh "su" göndermeye kadar vardırdınız işi... Aktif topraklı tankta oluşabilecek özel şartları nötr kum, çeşme suyu / damacana su için yorumlayarak kafaları karıştırıyorsunuz... Özel şartları tabi ki konuşalım eksik bilgilendirmeyelim ama böyle de yapmayın lütfen...[QUOTE=Biff]Konu linki:http://www.akvaryum.com/Forum/crscbs_cardinia_turleri_Ile_Ilgili_bir_ceviri_k730458.asp?PID=4087165
[/QUOTE]Umut Bey, konu linki için teşekkürler...
Özellikle aşağıdaki kısımları buraya da aktarmak isterim

"ALEX:  CRS/CBS Siyah Ari (Black Bee) ve Snow White/Golden Bee turleri icin nasil bir taban (substrat) onerirsiniz?
CHRIS: Tabanla ilgili olarak ; bu canlilarin dogal yasam alanlari olan Cin, Hong Kong gibi ulkelerde bu canlilari asla toprak (soil) uzerinde gormedim. Daima cakilli-kumlu bir ortamlari vardi. Pek cok insanin karides tanklari icin akvaryum topragi (ADA Amazonia, Fluval Stratum gibi) kullandigini biliyorum.Ama ben kullanmiyorum. Hong Kong ve Cin'deki pek cok uretici zaman zaman toprak kullanirlar ama ben oldukca yuksek sayida uretim yapan ve toprak kullanmayan pek cok uretici gordum. Bu sekilde tankin temiz tutulmasinin daha kolay oldugunu soylediler. Sanirim en onemlisi suyun kirlilikten uzak olmasi."

Özellikle MS değerleri ve kirlilik üzerinde daha çok durması dikkat çekici!!
İlgilenenler röportajın diğer bölümlerini de linkten okusunlar.
----------
40 ms çıkmasını şuna bağlayabilirim, eğer yağmur yeni yağdıysa ve ardından ölçüm yapıldıysa çok şaşırılacak bir değer değil bence, kendisi de belirtmiş yazısında... Yağmur suyunun çok az yerle temas etmesinden sonra elde edilen yani h2o ve diğer şeylerden çok az karışmış suda ca ve mg az olduğu gibi k, na, cl vs diğerleri de çok azdır.
Keşke gh'da ölçseymiş, iletkenlik ölçmüş. Olsun, canı sağolsun :)
Teşekkürler.
Ulvi Özuğur2014-02-25 03:08:39

Beğenenler: [T]123689,Özkan YILMAZ[/T]
+1: [T]123689,Özkan YILMAZ[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

jacksparrowÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 17/04/2011
İl: Samsun
Mesaj: 1686
jacksparrowÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 25 Şubat 2014 09:13
Ulvi Bey bu konuda güzel paylaşımlar oluyor ancak bazı yorumlarda mesajların bir bölümünü kesince yanlış anlaşılmalar oluyor. konuyu bütün olarak değerlendirmek gerekli. verdiğiniz linkte çeviriden sonra sayfanın en altında Timur Bey bir itirazda bulunuyor ve 2. sayfada açıklamalar var. Yamin Beyin de kestiğiniz mesajında anlatmak istediği su hazırlarken gh ölçümü ile zaman kaybetmek yerine iletkenlik ölçer ile pratik olarak ölçülebileceğidir. Bu da sizin bahsettiğiniz pratik 33 e bölme işlemidir. Ancak burada dikkat edilmesi gereken kullanılan su osmoz suyudur ve içinde herhangi bir organik yük ve mineral olmamasıdır. Osmos suyu için sizin dediğiniz formül işe yarar ancak içinde onlarca karides olan organik yükü fazla bir akvaryumda aynı formül pek doğru sonuçlar vermeyebilir. Yamin Beyin söylediği 1000 us fakat 0 gh örneğini de bu çerçevede değerlendirmek gerekir. Bu doğrultuda Timur Bey de aynı görüşte tds ölçer pratik olarak ölçer ancak isteyen gh  testleri ile ölçüm yaparak da su hazırlayabilir demiştir.
  Hazır mesaj yazmışken şunu da belirteyim petri kabı olayıyla ilgili olarak Timur Bey bir örnek video eklemişti 1000 akvaryum ve 350000 karides üreten dev bir tesis ama bir tane petri kabı yok diye. Orada benim de dikkatimi çeken birşey oldu 1000 akvaryumda da aktif toprak var. :) Petri kabı sadece fazla yemleme yapınca tamizlemesi kolay olan bir eşya elinin ayarı iyi olanlar için tabii ki gereksiz birşey.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

apistoÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 24/07/2006
İl: Izmir
Mesaj: 225
apistoÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 25 Şubat 2014 10:13
Alex: What is the substrate that you recommend for shrimps like Crystal Red Shrimp/Red Bee, Crystal Black Shrimp/Black Bee and Snow White/Golden Bee?
Chris: When it comes to substrate I always tell people that in all the habitats in China, Hong Kong etc. where Caridina and Neocaridina can be found I never saw soil on the ground. Always it was gravel and sand with detritus. I know that many people use soil for the shrimp tanks they have, but I don’t. The breeders from Hong Kong and China sometimes use soil but I have also seen breeders who reproduce them in very high quantities and they don’t have substrate at all.They told me that it makes it easier for the tank to be kept clean. I think the most important is that the water is pollution free.
*** Chris'e karides hobicisinden ziyade, sualtı dünyası fotoğrafçısı demek daha doğru olur. Zaten yılın büyük bölümü ordan oraya gezen bir insandan bahsediyoruz, hangi ara karides beslemiş. Ha, kendisine saygımız sonsuz severiz kendisini yanlış anlaşılmasın :)
----Başka bir interview---- I don’t consider myself a breeder anymore. Those days are over. I did that when I started with shrimps. To be honest I never was very successful with breeding because I was too much on the road with my bands Atrocity and Leaves Eyes and when not touring, I was on expeditions to find new species, in order to photograph and label them. At the moment I have only 3 tanks in total. -------------------------------------------------------------------------------
*** " birçok kişi aktif soil kullanıyor. Hong Kong ve China da da üreticiler  aktif soil kullanıyorlar.Ancak, aktif soil kullanmadan da ciddi miktarda üretim yapanları gördüm".
-------Aktif soil olmadan üretim yapan kaç üretici var herhangi bir bilgi var mı? Buradan anlaşılan aktif soil kullanmadan da karides üretimi yapan varmış. Hangi şartlarda, kime neye göre çok orası muamma. Ne kalitede, hangi canlıdan ürettikleri muamma. CRS/CBs mi gördü, TW mi gördü?Gördüğü firma ihracata yönelik bir firma mıydı?
Uzakdoğu'da su, elektrik ve işçilik masraflarının düşük olmasından dolayı, otomatik sistemle günaşırı %100 su değiştirmek son derece kolay olduğundan, karidesler genelde 1000 lt hatta daha fazla birbiriyle bağlantılı 40-50 adet akvaryumlarda beslenildiğinden, bizim 40-50 ltlik tanklarla karşılaştırmak doğru olmaz.
Doğal ortamların değerleri referans olmakla beraber yine bizim için birebir değer olmaz. Chris'in başka bir makalesinde fotoğrafın altında 7 ve 12 ms değerlerini gördüm ben. RO dan çıkan suyum 10 -15 ms arasında :) Direk bu suyla dolu bir akvaryumda bırak karidesi, salyangozlar, bitkiler bile saatler içinde ölür. 
Yine başka kitap ve mülakatlardan chris'ten alıntı yapayım :)
-... For breeding King Kong shrimp and the like, water parameters of 200 microsiemens/cm and a pH of 6.4-6.9 are a must... (bak hele şart demiş :)
-... None of the breeding tanks I saw were overstocked or smaller,as larger ecosystems are easier to maintain stable. In the hobby you often see breeding tanks too small with too thin a bottom layer where waste and food rest together and so pose a danger, especially to young shrimplets.
---When interviewing one of Taiwan’s most important breeders I was able to worm out some of his secrets about breeding King Kong, Panda and Red Ruby.At the station the substrate consisted mostly of fired clay granules.
Dünyanın en büyük 2 üreticisi FU ve YU shrimp firmaları . Bildiğim kadarıyla dünya CRS/CBS, TW pazarının  neredeyse tamamını bu firmalar almış. Avrupa'daki karideslerin atası buradan gelenler olmalı. 2 firmada aktif soil kullanıyor.
Şunu belirtmek gerekir ki, üreticilerin kendi şartları aslında biz hobicileri çokta ilgilendirmez. Üreticilerin hepsi aktif soil kullanıp, hobiciler inert/taban olmayan tanklarda başarı gösterseydi tersini söyler, bırakın aktif soili derdim. (Bir ayrıntı da , üreticiler az miktardaki inert tabandan ziyade bare bottom (boş) tank kullanmayı tercih ediyor, yani gidip quartz tabandan ziyade hiç soil kullanmamak daha mantıklı)
Hobici için en başarılı, en garantili yol aktif soil (Akadama, ADA, Borneo Wild, Benibachi usw. ) + GH plus ürünlerini kullanmak gibi gözüküyor.
 
KH ve PH hakkındaki bilgiler için teşekkürler Ulvi Bey :)
 
 
Alpay
 

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

timur ekerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 01/11/2009
İl: Antalya
Mesaj: 1142
timur ekerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 25 Şubat 2014 13:13
Su konusunda oldukça faydalı yorumlar geldi, ilgiyle takip ediyorum. Sanırım bilgilenmek isteyenlerin kafasında da aşağı yukarı bir fikir oluşacaktır bu sayede.
Paylaşımlarınızı biraz da yavru ölümleri, taze tank sendromu, sindirim sorunları, kışlatma, yem, kuru yaprak ve mikroorganizmalar gibi konulara kaydırırsanız çok faydalı olacağı kanısındayım.


Mesela kışlatma. Ne düşünüyorsunuz bu konuda? Uygulayanlar ne gibi faydalarını veya zararlarını gördü ?
Selamlar

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

jacksparrowÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 17/04/2011
İl: Samsun
Mesaj: 1686
jacksparrowÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 25 Şubat 2014 14:50
Timur Abi konuya katılıyorsunuz madem sizi bulmuşken sorayım : Nötr kum ile yaptığımız kurulumda osmoz suyunu nasıl hazırlamalıyız? Suya asit eklemesi gibi işlemler yapıyor muyuz? Gh+ ve bunun benzeri eklememiz gereken başka mineraller var mı? Bir akvaryumum boşalmak üzere ve nötr kum ile denemeler yapmayı düşünüyorum. Şimdiden çok teşekkür ederim.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

ozgurtÇevrim Dışı

Kayıt: 02/09/2013
İl: Denizli
Mesaj: 118
ozgurtÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 25 Şubat 2014 22:19
Ben hagen kum ile 3-4 bant crs ve CBS lerden bol miktarda yavru aldim ve buyuttum.Hagen kum, osmos suyu, ince corap icinde yada selale filtrede kullandigim sera super peat ve gh plus ile iletkenliği 220 ms ayarlayarak gh:6 kh:0-1 ph:6 değerini sabit bir şekilde yakaladim. 50 litre için 250 gr super peat kullandim.yaklaşık 6 ay kadar idare etti.sonra ph yükselmeye baslayinca akvaryumun dengesini bozmadan kolayca degistirdim. Tabiki bu şekilde yüksek grade ya da Taiwan bee beslemedim. Malesef bu aşamaya gelinceye kadar ogrenme safhasinda birçok eriskin ve yavru kaybettim. Karideslerle 1,5 yıldan az süredir ilgileniyorum.Bunları sadece deneyimlerimi paylaşmak için yazdim doğru olduğunu iddia edecek kadar deneyimli değilim.

Beğenenler: [T]123689,Özkan YILMAZ[/T]
Teşekkür Edenler: [T]123689,Özkan YILMAZ[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

timur ekerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 01/11/2009
İl: Antalya
Mesaj: 1142
timur ekerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 26 Şubat 2014 11:46
[QUOTE=jacksparrow]Timur Abi konuya katılıyorsunuz madem sizi bulmuşken sorayım : Nötr kum ile yaptığımız kurulumda osmoz suyunu nasıl hazırlamalıyız? Suya asit eklemesi gibi işlemler yapıyor muyuz? Gh+ ve bunun benzeri eklememiz gereken başka mineraller var mı? Bir akvaryumum boşalmak üzere ve nötr kum ile denemeler yapmayı düşünüyorum. Şimdiden çok teşekkür ederim.[/QUOTE]

GH plus harici minerale ihtiyacın yok. Ben fosforik asit kullanıyorum ama hobi amaçlı üretsem torf kullanırdım. Nötr kumda su hazırlayarak çalışmanın ön koşulu tankın biyolojik dengesinin çok iyi oturmuş olmasıdır, yoksa değerlerde dalgalanmalar kaçınılmaz oluyor. Dikkat etmem gereken başka bir konu da, hazırladığın suyun değerlerinin sabitlenmesinden sonra kullanılması gerektiğidir. Osmos suyuna mineralini kat, asit veya torfunu kat ve en az 48 saat havalandırarak ölçümle, değerlerin sabitlendiğine emin olduktan sonra su değişimi için hazır demektir. İlk iki su hazırlamanda kullanman gereken asit ve mineral miktarı konusunda bocalarsın, ama her zaman aynı miktarda su hazırladığın için ölçün oturur ve kesin miktarı belirlemiş olursun. Ben artık hazırladığım suyun iletkenliğini ölçmez oldum, ölçüm oturdu çünkü. Ph konusunda su depomda sürekli açık bir ph ölçerim takılı ve sağlamasını yapmak için ara sıra tds metremle ölçüm yapıp iki değeri kıyaslıyorum. Eğer iki cihaz arası ph 0.3 den fazla bir sapma tespit edersem cihazları kalibre ediyorum. Bu da işi riske atmamak için küçük bir önlem. Osmos cihazının kartuş değişim zamanını belirlemek için de ilk kullanımda mineral katmadan iletkenliğini bir ölçersin (bu cihaza ve çeşme suyu karekterine göre değişir.) sonra ara sıra bunu tekrarlarsın. Eğer kartuşlar yeniyken tespit ettiğin değer ile ileride ölçtüğün değer arasında aşırı bir fark gözlemlersen, kartuşları yenilemen gerektiğini anlarsın. Hepsi bu, umarım işine yarar.
Selamlar


Aslında değişim suyu hazırlama konusunda aktif soil kullanımı ve nötr kum kullanımı arasında pek bir fark yoktur. Yumuşak su türleri yaygınlaştıkça ve forumda paylaşımlar artınca göreceksiniz ki izlenen yollar ve su şartları aynı olduğu halde kimi tür kimi hobicide çok iyi tutacak, kimisi ise olmayacak. Bir başkasında ise arkadaşında üremeyen tür çok iyi üreyecek ama onda da öbüründe çok iyi üreyen tutmayacak. Üretici arkadaşlarımla konuşurken ph, iletkenlik, KH, GH değerlerimiz aynı paralelde yürüdüğü halde türlere göre farklı farklı tespitlerde bulunuyoruz zaman zaman. Bu da bu işin sadece bu tartıştığımız değerlere üzerinden yürümediğini, suyla ilgili daha bilmediğimiz birçok özelliklerin de hayvanlar üzerinde etkili olduğunu gösteriyor. Çeşme suyu = çeşme suyu olmadığı gibi, osmos suyu karekteri de çeşme suyuna bağlı olarak farklı farklı karekterlerde olabiliyor. Bunu da unutmamak gerekir.


Her zaman söylediğim gibi bu hobinin en zor kısmı ilk batım yavruları elde edip bunları damızlık hale getirmektir. Sabırlı olmak gerekir. Kendi suyunuzda damızlık boya gelip üreyen karides koloniniz bir daha size kolay kolay sorun çıkartmaz. Belki ara sıra yanlışlarınızdan dolayı sizi cezalandırmak için veya kendilerini dinlendirmek için üreme molasına girerler, ama bu durumda da yine sabırla ve ufak tefek müdahalelerle üremelerini kolaylıkla tekrar tetiklersiniz.


Genellikle hep soru cevaplamaya gayret ediyorum, kırk yılın başı bir soru sordum, henüz yorum gelmedi. Kışlatma ile ilgili yorumlarınızı bekliyorum arkadaşlar.

Beğenenler: [T]222977,mrcnnn[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

ozgurtÇevrim Dışı

Kayıt: 02/09/2013
İl: Denizli
Mesaj: 118
ozgurtÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 26 Şubat 2014 16:55
Timur Bey; kışlatmadan kasıt ısı düşürmek mi? yem azaltmak mı? yoksa her ikisi birden mi ?

İnternette bulduğum Türkçe makaleler genelde  gıda  amaçlı üretilen türlerle ilgili.Bir makalede  26 dereceden 14 dereceye düşürülmüş; karideslerin yiyecek ihtiyacı 1/4 oranına düşmüş. Bir başka makalede büyüme oranları özellikle gelişmekte olan gençlerde yavaşlamış ama sıcaklık yükselince tekrar akranlarını yakalamışlar (1,2) Ama hepsi kışın ısıtma ve yem masrafını azaltmak amaçlı yapılmış gibi geldi(3).

Hobi amaçlı karides yetiştiriciliğinde ne gibi faydaları olabilir ? 

Kışlatma sonrasında ömürlerinde uzama sağlanır mı ?

Karideslerde direnç artışı sağlanır mı ?

Kışlatma sonrasında yavru verimi artar mı ?

Genelde çoğu güzel görünüşlü tür tropikal iklimde yetişiyor kaç derece düşüş ne kadar süre uygulanabilir ?

Bunun dışında belirli oranda sıcaklık düşürme ile yavruların cinsiyet dağılımında değişiklik sağlanabilir mi ?

Ya da örneğin taiwan bee kırmalarında belirli sıcaklık değerlerinde taiwan bee elde etme şansı arttırılabilir mi ? ya da sıcaklık dışında başka fiziksel koşulların etkisi var mı?

1.http://www.akuademi.net/trjfas/show_abstract.php?issue_id=26&yazi_id=300
2.http://egejfas.org/pdf/2006-suppl/2006_23_sup2_1.pdf
3.http://edergi.sdu.edu.tr/index.php/esufd/article/viewFile/2534/2548
ozgurt2014-02-26 17:05:52

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

CATBALCAÇevrim Dışı

Özel Üye
[B]4719,3[/B]
Kayıt: 03/03/2009
İl: Ankara
Mesaj: 830
CATBALCAÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 26 Şubat 2014 23:42


Herkese merhaba. Yaklaşık 3 aydır 180 lt yüksek destekli tankta ''co2'' ile Kristal türleri bakıyorum .Tankımda Hagen kum var . Ph co2 kontrol ile 6.50 6.54 arasında sabit. Çoğunluğu himamoru , mosura ve golden karides . 
Sıcaklık: 20 derece
Musluk suyu + su düzenleyici .
Gh  :6 
kh   :3.5 
TDS: bilinmiyor .

18 adet ile başladığım tankta şu anda yaklaşık :

 15 adet yetişkin
 20 adet 1cm ve üzeri boyunda 
 50+ adet 0.5 cm ve daha ufak yavru mevcut .

  Dişilerde sürekli yumurta alıyor . 

   4 gün evvel bluebolt karideslerde tanka yerleştiler ama onlar için konuşmak erken. 

   Bence üretip para kazanmayı düşünmüyorsanız çok rahat bakabileceğiniz canlılar ,az da olsa üremeleride gayet keyif verici.
CATBALCA2014-02-26 23:48:54

+1: [T]123689,Özkan YILMAZ[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

timur ekerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 01/11/2009
İl: Antalya
Mesaj: 1142
timur ekerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 27 Şubat 2014 11:06
[QUOTE=ozgurt]Timur Bey; kışlatmadan kasıt ısı düşürmek mi? yem azaltmak mı? yoksa her ikisi birden mi ?

İnternette bulduğum Türkçe makaleler genelde  gıda  amaçlı üretilen türlerle ilgili.Bir makalede  26 dereceden 14 dereceye düşürülmüş; karideslerin yiyecek ihtiyacı 1/4 oranına düşmüş. Bir başka makalede büyüme oranları özellikle gelişmekte olan gençlerde yavaşlamış ama sıcaklık yükselince tekrar akranlarını yakalamışlar (1,2) Ama hepsi kışın ısıtma ve yem masrafını azaltmak amaçlı yapılmış gibi geldi(3).

Hobi amaçlı karides yetiştiriciliğinde ne gibi faydaları olabilir ? 

Kışlatma sonrasında ömürlerinde uzama sağlanır mı ?

Karideslerde direnç artışı sağlanır mı ?

Kışlatma sonrasında yavru verimi artar mı ?

Genelde çoğu güzel görünüşlü tür tropikal iklimde yetişiyor kaç derece düşüş ne kadar süre uygulanabilir ?

Bunun dışında belirli oranda sıcaklık düşürme ile yavruların cinsiyet dağılımında değişiklik sağlanabilir mi ?

Ya da örneğin taiwan bee kırmalarında belirli sıcaklık değerlerinde taiwan bee elde etme şansı arttırılabilir mi ? ya da sıcaklık dışında başka fiziksel koşulların etkisi var mı?

1.http://www.akuademi.net/trjfas/show_abstract.php?issue_id=26&yazi_id=300
2.http://egejfas.org/pdf/2006-suppl/2006_23_sup2_1.pdf
3.http://edergi.sdu.edu.tr/index.php/esufd/article/viewFile/2534/2548
[/QUOTE]

Özgür Bey,
haklısınız. Bu konuda henüz bir jargon oluşmadığı için kışlatma ile neyi kastettiğimi açıklamalıydım. Alman hobiciler '' Winterruhe'', ''Überwintern'', ''Winterpause'' gibi tabirler kullanıyor. İfade etmek istediğim suyu  belli bir süreliğine soğutup karideslere kış mevsimini yaşatmaktır.
Karidesevi' ni kurduğumuz zaman daha ilk yılında şunu farkettik: 1 havuzumuzda karidesler yumurta tuttuğu zaman bu diğer havuzlarda da gerçekleşiyor, hatta kapalı alanımızdaki tanklarda da aynısı yaşanıyor. Bu da bize açıkça hava koşullarının ve mevsimsel geçişlerin karidesler üzerinde etkili olduğunu gösteriyor. 5 yıldır artık ezberledik ve Antalya' da bir alçak basınç dalgası yaşadığımızda evde aramızda konuşuyoruz karidesler yumurta tutmuştur diye ve ertesi gün çiftliğe geldiğimizde gerçekten öyle olmuş oluyor
Kışlatmanın faydalarını da aynı şekilde profesyonel üretime geçtikten sonra tecrübe edebildik. Evde hobi amaçlı 1-2 tank içinde karides baktığım dönemde ısıyı hep sabit tutardım, havuzlara geçtiğim zaman iş doğal olarak Antalya'nın iklim koşullarına kaldı. Karides gelişiminde çok büyük farklılıklar gözlemledik. Bunu ifade ederken bu durumu bizim keşfettiğimizi demek istemiyorum, bize yol gösteren ustalarımız önceden bu duruma değinmişlerdi ve tavsiyeleri de bu doğrultudaydı zaten.
Mevsimsel ısı geçişleri ve kış aylarında en az 4-6 haftalık kışlatma dönemleri karideslerin daha sağlıklı, iri, dayanıklı, güçlü, doğurgan ve uzun ömürlü olmalarına açıkça yarıyor. Belki kışlatma nedeniyle girecekleri üreme molası nedeniyle 1 veya 2 batım eksik yavru alıyorsunuz bunu yıla vurduğunuzda, ama daha çok sayıda yavru ve daha az yavru kaybı ile bu açığı üreme dönemlerinde fazlasıyla kapatıyorsunuz.
Isının evet, doğacak karideslerin cinsiyeti üzerinde etkisi vardır kesinlikle. Türe göre değişiyor elbette, ama genel anlamda en yaygın olarak beslediğimiz türlerde 22 ve altı derecelerde dişi ağırlıklı, 22 ila 24 arası derecelerde dengeli, 24 üstü derecelerde erkek ağırlıklı yavru verdiklerini gözlemledik.
Taiwan bee kırmalarından belli ısı aralıklarında daha çok Taiwan yavru alınır mı bilmiyorum, tecrübe etmedim ve bu konuda elime geçen bir bilgi de yoktur.
Selamlar

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

Ulvi ÖzuğurÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 10/08/2012
İl: Istanbul
Mesaj: 1041
Ulvi ÖzuğurÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 27 Şubat 2014 13:05
Mutlu Bey aktif toprağı tahmin etsem de kesin bilmiyorum. Ph down, discus buffer vb ph düşürücü ürünler ph'ı düşürmek için fosfat tabanlı buffer(tampon) sistemi kullanırlar. (fosforik asitin tuzları fosfatlardır.)  Konuyla ilgili olarak ise kalsiyum magnezyum fosfatlarla reaksiyona girdiği zaman çökelecektir... Bu da gh'ı düşürebilir.
Bu kısımda başka şeyler de oluyor ama atlıyorum, (asıl yaptığı kh'ı düşürmek) sadece gh'a ne olabileceğini açıklamaya çalıştım...

Yani kesti dediğiniz mesajımda vurguladığım gibi bunlar özel şartlardır. Nötr kumda, çeşme suyunda, akvaryumda gh/ms ilişkisini çürütmez.
GH-MS bağlantılıdır sebebi de şudur yazdığım mesaja karşılık akvaryumda kirlilikte var ama diyip 1000 ms 0 gh su örneğini vermek bağlantı yoktur kapısına çıkıyor, itirazım da cevabım da buna.
O zaman bende gh testlerinin işlevselliği ile ilgili yazmaya başlayayım, verilen değerleri tartışmaya açayım, 2 sayfa da bunu konuşalım. (Kalsiyum ve magnezyum dışındaki sertlik yapıcıları basit testler ile göremezsiniz. Yani gh artsa bile ölçemezsiniz, düşük zannedersiniz) Bu sağlıklı bir tartışma şekli değil...

Orada benim de mesajım kesilerek cevap verilmiş, devamında bakın ne demişim "Akvaryumlar için yoğunluk, kirlilik, üreme verimliliği vs için suyun iletkenliğini esas almak daha mantıklı olsa da gh kavramı çok daha fazla kullanılıyor. Bunun da altından gh mineral çıkıyor..."
Bu konuyla ilgili son mesajımda gh konusunda diğer görüşleri de almak istediğimi söylemiştim, halen almak istiyorum ama ne mümkün, körler sağırlar birbirini ağırlar...

Son olarak Hakan Bey'de kh 3,5 iken ph'ı 6.50 civarı "co2" ile sabit tutuyorum demiş, bu da bir özel şarttır. Co2 kesintiye uğradığında kh nedeniyle ph'ın yükselişe geçeceği gerçeğini değiştirmez.
(Ek bilgi : Ph co2 seviyelerine göre değişirken kh sabit kalır. Co2 seviyesi arttığında ph düşer, azaldığında artar. Kh düşükse istenen düşük ph değeri ve co2 yoğunluğu daha az co2 vererek sağlanabilir.)

Seachem Discus Buffer ürün açıklaması ; It is totally phosphate based and is free of carbonates. It will also soften the water by removing calcium, magnesium, and other divalent cations as precipitates.

------

http://www.askimya.com/kalsiyum_klorur-854_tr_cd.html
http://www.askimya.com/magnezyum_sulfat-939_tr_cd.html (Epsom tuzudur, şu konudan bilgi alabilirsiniz : http://www.akvaryum.com/Forum/epsom_tuzu_(_magnezyum_sulfat_)_k463652.asp )

Suda bunları 3(Cacl2) : 1(MgSO4) oranında çözüp, osmos suya ekleyerek gh artışı yakalanabilir...(denemedim)

Önem sırasına göre Gh mineral içeriği
- Kalsiyum (Ca)
- Magnezyum (Mg)
- Klorür
- Sodyum (Na)
- Kükürt (S)
- Potasyum (K)

------

"Kışlatma" olarak bilgim yok ama ısı düşürme ile ilgili geçen gün %60 su değiştirerek ısıyı 23'ten 19'a düşürdüm. (Su değişimi sırasında yumurtalı dişiler 3'e çıkmış onu farkettim) Onun dışında hareketliliklerinde de bir artış oldu

Gerçi bunu yapma amacım başka bir gözlem içindi ama kışlatmış mı oldum bilmiyorum... Timur Bey'in yazdıklarına bakarsak daha uzun süreler bunu sürdürmek gerekiyor anladığım kadarıyla...

Timur Bey soru ve bilgiler için teşekkürler, ben de size kefir'i sorayım :)

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

timur ekerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 01/11/2009
İl: Antalya
Mesaj: 1142
timur ekerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 27 Şubat 2014 15:20
Evet, Hakan bey yüksek işletimden bahsettiğine göre sanırım 25-30 ppm civarı bir CO2 miktarı hedeflemiş ve ph kontrol cihazını ona göre ayarlamış. Bu da 0.5 watt/litre ve üstü bir aydınlatma gücünde genel olarak tercih edilen bir CO2 yoğunluğudur.
http://www.akvaryum.com/co2__khph_tablosu_makaler_37_3607.asp

GH ölçmek veya iletkenlik ölçmek konusunda ise tavsiyem çok ayrıntıya takılmayın. Hangi ölçümleme size daha kolay geliyorsa o yoldan gidin. Ben iletken ölçer tercih ediyorum, hem kullanımı daha pratik, hem de suyun kirliliği konusunda daha iyi fikir veriyor bence.

Kefir evet, tavsiye ederim. Kesinlikle ev yapımı olmalı, markette satılan hiçbir işe yaramadığı gibi sakıncalı sonuçlar doğurabilir. Probiyotikleri sadece karidesler için değil, kendiniz için de düşünün derim.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir