Fotograftaki 3 Cesit Yosun Nedir? Nasıl Çözülür?


b0zbeyÇevrim Dışı

Kayıt: 27/10/2008
İl: Ankara
Mesaj: 162
b0zbeyÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 20:56
Merhaba,

Asagidaki gibi 3 farkli tur oldugunu dusundugum yosun var akvaryumda. Cok az sayida yaprakta var ama yayilmadan mudahale etmek istiyorum.

[IMG]https://s14.postimg.org/ezwcdqz35/20161118_194355.jpg[/IMG]

Gubrelemeyi EI dozlamaya gore yapiyorum.

Akvaryumun genel hali su sekilde:
[URL]http://www.akvaryum.com/Forum/60x29x40h_ortaya_karisik_high_tech_-_balik_secimi_yardim_k886870.asp[/URL]

Bu yosunlarin turu ne ve ne yapmami onerirsiniz?

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

mrahÇevrim Dışı

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 24/06/2016
İl: Yurtdisi
Mesaj: 1966
mrahÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 21:00
EI methodunu nasil uyguluyorsunuz degerleride yazar misiniz? Bu arada co2 seviyenizi mumkun olan en ust seviyeye arttirin, isiklar acilmadan once 30ppm seviyelerini gormeniz gerek. Yada isiklar acildiktan sonraki 1 saat icinde. Yeterli karbon kaynagi suda bulunup fotosentezin bu surede baslamasi onemli. Sorun buyuk ihtimal CO2 ama gene de kullandiginiz azot kaynagini ogrenmek isterim. Bu arada fosfat miktarinizi arttirin, bba yaninda gsa olusumuda var.

Beğenenler: [T]59911,b0zbey[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

b0zbeyÇevrim Dışı

Kayıt: 27/10/2008
İl: Ankara
Mesaj: 162
b0zbeyÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 21:18
Tesekkurler Emrah Bey.

Rotalabutterfly sitesine hesaplattim dozlari. Ona gore veriyorum. KNO3 ve KH2PHO4 haftada 4 gun veriyorum.
Fe ve mikro elementleri de JBL Fe ile veriyorum. Bunu da rotalabutterflyin tavsiye ettigi miktar olacak sekilde hesapladim ona gore macro dozlamadigim kalan gunler veriyorum.

Ctesi %50 su degisimi.

K degeri yuksek ciktigi icin ayrica K dozlamiyorum.

CO2 1 saat once aciliyor isiklardan. 30dan buyuk veriyor JBL CO2 direct test. Permanent test de acik yesilde.

Gsa ilk kurulumda baslamisti. Simdi durdu ilerlemesi. O zaman EI dozlama yapmiyordum.
Yok olmasi gerekiyor muydu kendi kendine? Nerite bulabilsem ona havale edecem gsayi.

Bba fotograftaki hangisi? Camda asagidaki gibi vardi:
[IMG]https://s17.postimg.org/d4xeeyozj/20161031_183351.jpg[/IMG] onceleri birkac kere siringayla aldim ama sonra geri cikti. Ben de kokten hidrojenperoksitledim. 1 haftadir cikmadi ayni yerde.

Fotogtaftaki kisa ve uzun sakal gibi olanlarin ne oldugunu anlayamadim.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

mrahÇevrim Dışı

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 24/06/2016
İl: Yurtdisi
Mesaj: 1966
mrahÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 21:33
Anladim hocam. O zaman oranlar iyi, KNO3 ve KH2PO4 ile dozlama yapiyorsaniz ekstra K vermenize gerek yok zaten iki miktar yetiyor.

Dropchecker acik yesili gosteriyor fakat konumuda onemli burda, yani diffusera yakin bir yerlerde konumlaniyorsa cikan co2 kabarciklari direkt olarak dropcheckera girecegi icin aslinda sudaki orandan daha dusuk bir oranda cozulmus olma ihtimali var. Ama dediginiz gibi bu GSA problemi daha oncedende varsa o yaprak artik olmeye yuz tutmustur, bu gibi buyumesi duran kisimlari duzenli bakimla budayip atmaniz gerek. Uzerinde GSA olusumu varsa bitkinin o yapragindan medet ummayin. Althernanthera turlerinin yapraklari icin nerite iyi bir yer midir bilmiyorum. Anubias olsaydi neriteler rahatlikla temizlerdi ama hafif yapraklarda tutunmalari zor oldugundan cok tercih edebilceklerini yada temizleyebileceklerini sanmiyorum bu yuzden o yapraklari bitkiyi alttan budayarak atin ve tekrar kuma ekin. Zaten normaldede bunu yapmaniz gerek. GSA olusumunuz durduysa fosfat degerlerinizde su an gayet iyi gidiyor demektir. GSA yi takip etmenin en guzel yolu camlardaki tum olusumlari temizleyip tek bir kisimda az miktarda birakarak burdan gelisip gelismedigini takip etmek olur. Eger gelisim varsa gene fosfat seviyenizi arttirarak durdurabilirsiniz. Bitki yogunlugu isik gucu gibi etkenlere gorede bu seviyeyi tuketim fazla oldugundan daha yukarlara cekme ihtiyaciniz olmasida muhtemel. Ama durduysa problem yok, sadece uzerinde GSA olusumu olan yapraklari koparip atin onlardan hayir gelmez artik.

CO2 icin ise kurulumdan bu yana ayni degerlere sahipseniz mutlaka arttirin. Dedigim gibi artan biyokutleyle mutlaka arttirmalisiniz ki bitki gelisimi durmasin. Tankinizin ilk gunune gore su an x10 seviyelerinde fazladan bitki var bunu tolere edebilmeniz lazim. Kullandiginiz inline diffusermis bu arada ben de up aquanin ayni urununu kullaniyorum marka farkli cozulumu gayet iyi yalniz suyun ust yuzeylerinde ufak co2 baloncuklari attigindan mumkunse dropcheckeri (co2test) zemine yakin bi yerlere yerlestirmeye calisin. Yani olabildigince co2 baloncuklarindan uzak ve sirkulasyonun en az oldugu bi alanda olsun.

Gelisimi duran her bitk iuzerinde bu algleri gormeniz olasi, isiginiz zaten her zaman yeterli gelmis, gubrelemeniz zaten hedef ei oranlarina gore yapiyorsaniz yuksek yogunluklu ve yuksek isik altinda yapilan testlerle belirlenen tuketim miktarlari oldugundan besinlerinde eksik olmasi pek mantikli degil. Her zamanki gibi en buyuk sorun co2 kaliyor geriye.

Diger su ipliksi olan alg turude flamentous ailesinin bir uyesi ve sebebi onunda yetersiz co2. Bitkiler belliki buyumeyi durdurmus, co2 seviyenizi arttirip buyumeyi tekrar tetikleyin gubreleme oranlarinizda dusukluge gitmeyin.

Bu arada GSA yiyicisi bildiginiz gibi nerite salyangozu (ama anubias tarzi bitkiler icin gayet verimli calisiyorlar diger narin yaprakli bitkilerde durumlari ne olur bilmiyorum, mekanik temizlikte pek mumkun degil bitki uzerinden)
Su siyah toplu duranlar black brush algae BBA olarak gecer bizde firca yosunu gibi bir anlam tasir ama turkceye cevrilmemesi gerektigini dusunuyorum bu tarz seylerin ki nette arama yaparken uygun kaynaklari daha kolay bulabilelim. Onuda SAElerin yedigi soylenir basima gelmediginden bendekiler yedi diyemem, birde excel uygulamasi ile olduruldugunde karideslerin yedigide soyleniyor. Ama zaten o yapraklar GSA ya maruz kaldigi icin budama yaparak saglikli kisimlari birakmaniz daha dogru olur.
Flamentous icinde moli, plati oneriliyor cogunlukla. Yeni olusumdayken sae yiyior diyenleride gordum bu arada garra rufanin fotograflarla yedigini gostermisti birisi ama yiyici almaktansa dis fircasiyla temizleyebilirsiniz kolayca. CO2 seviyenizi bu alg turleri gidene kadar arttirarak gozlemleyin sadece, kotu bir durum yok korkulacak tam aksine bize neyin eksik oldugunu soyluyorlar.

Beğenenler: [T]59911,b0zbey[/T][T]89683,Aseuz[/T]
Teşekkür Edenler: [T]89683,Aseuz[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

b0zbeyÇevrim Dışı

Kayıt: 27/10/2008
İl: Ankara
Mesaj: 162
b0zbeyÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 21:38
Anladim. Detayli cevabiniz icin tesekkurler. CO2 artiracagim o zaman. Permanent test akvaryumun en sakin yerinde %50 cizgisinin altinda duruyor. Su degisim noktasini ona gore belirliyorum :)

Isik miktari ile ilgili bir yorumunuz var mi? Su anda 36W powerled acik. 24W indirebilirim.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

mrahÇevrim Dışı

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 24/06/2016
İl: Yurtdisi
Mesaj: 1966
mrahÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 21:41
[QUOTE=b0zbey]Anladim. Detayli cevabiniz icin tesekkurler. CO2 artiracagim o zaman. Permanent test akvaryumun en sakin yerinde %50 cizgisinin altinda duruyor. Su degisim noktasini ona gore belirliyorum :)

Isik miktari ile ilgili bir yorumunuz var mi? Su anda 36W powerled acik. 24W indirebilirim. [/QUOTE]

O isik ile su anki co2 miktarinin 3 katini verseniz herhalde anca kurtarir hocam. Belkide 4. Zaten EI dozlamaya basladiysaniz yeterli co2 verdiginizde bitkilerdeki 2 gunluk gelisimi sadece fotograflayarak cok rahat goruceksiniz. Bitki arttikca hele bu bitki yogunlugunda mutlaka co2 seviyenizi surekli arttirin. Bitkilerin buyumesi ile ilgili bir duraksama gorurseniz eger bu isik yogunlugunda mutlaka co2 ye mudehale edin gene. Uzun sureli bir duraklamada alglere teslim olacaklar cunku. Hele o aydinlatmada bir de lensler varsa hocam kafada bi 4 kat co2 garanti diyebilirim size.[EDIT]mrah,2016-11-18 21:41:36[/EDIT]

Beğenenler: [T]59911,b0zbey[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

akyamanerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 02/04/2014
İl: Istanbul
Mesaj: 555
akyamanerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 21:52
Firca yosunu lanet bisi, en buyuk sebebi yuksek isik bence. Kelvin degeri yuksekse o da yapiyor.

Beğenenler: [T]59911,b0zbey[/T][T]101724,grayprince[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

b0zbeyÇevrim Dışı

Kayıt: 27/10/2008
İl: Ankara
Mesaj: 162
b0zbeyÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 22:08
[QUOTE=akyamaner]Firca yosunu lanet bisi, en buyuk sebebi yuksek isik bence. Kelvin degeri yuksekse o da yapiyor.[/QUOTE][QUOTE=mrah]

O isik ile su anki co2 miktarinin 3 katini verseniz herhalde anca kurtarir hocam. Belkide 4. Zaten EI dozlamaya basladiysaniz yeterli co2 verdiginizde bitkilerdeki 2 gunluk gelisimi sadece fotograflayarak cok rahat goruceksiniz. Bitki arttikca hele bu bitki yogunlugunda mutlaka co2 seviyenizi surekli arttirin. Bitkilerin buyumesi ile ilgili bir duraksama gorurseniz eger bu isik yogunlugunda mutlaka co2 ye mudehale edin gene. Uzun sureli bir duraklamada alglere teslim olacaklar cunku. Hele o aydinlatmada bir de lensler varsa hocam kafada bi 4 kat co2 garanti diyebilirim size.[/QUOTE]

Lens de var yarisinda. Ama isin ilginci, yosunlanmanin oldugu birkiler kayanin golgesinde kaliyorlar. Gene de CO2 artirip, isigi 24 W cekip deneyecegim.

Karidesler ne kadar CO2ye dayanir bakayim, en yukari cekeyim ona gore.

Bubda son hali akvaryumun:
[IMG]https://s3.postimg.org/ku64lp0r7/20161118_214358.jpg[/IMG]

Beğenenler: [T]89683,Aseuz[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

mrahÇevrim Dışı

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 24/06/2016
İl: Yurtdisi
Mesaj: 1966
mrahÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 22:11
[QUOTE=b0zbey]

Lens de var yarisinda. Ama isin ilginci, yosunlanmanin oldugu birkiler kayanin golgesinde kaliyorlar. Gene de CO2 artirip, isigi 24 W cekip deneyecegim.

Karidesler ne kadar CO2ye dayanir bakayim, en yukari cekeyim ona gore.[/QUOTE]

Yavas yavas arttirin hocam, su ankinin 2 katina cikin. Canlilarda ters bir tepki olmazsa bir birim daha arttira arttira gidin. Bu arada artan karbon kaynagina gore fotosentez oraninizda artacak daha fazla kabarcik gormeniz olasi. Gozlem yapmanizda yardimci olur.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

akyamanerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 02/04/2014
İl: Istanbul
Mesaj: 555
akyamanerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 22:22
Manuel temizlik yapin, budamak da ise yarar. Bitki ve obje temizligini akvaryum disinda yapin mumkunse, yosun dagilmasin. İsigi da dogru ayarlarsaniz durdurirsunuz ancak akvaryumu bozmadan tam kurtulmak imkansiz gibi.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

grayprinceÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 15/11/2010
İl: Yurtdisi
Mesaj: 550
grayprinceÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 22:24
Ali Bey merhaba,

Tankınızda bitki popülasyonu arttıkça EI metodundaki en kritik değer olan fosfata dikkat etmek gerek. Fosfat en hızlı tüketilen gübre oluyor. 1 ppm altına düşüşleri ve sıfırlanması bitki yoğunluğu fazla ise kolay oluyor. En iyi göstergesi de staghorn yosunudur. Fosfat miktarını biraz daha arttırabilirsiniz haftalık gübrelemelerinizde. Bu miktarı sizin gözlemlemeniz gerekiyor. Bir süre sonra gübre miktarlarını bitkilerinizi gözlemleyip eksikliklere göre ayarlayabileceksiniz.

Alternanthera reineckii türlerinin ortak özelliği üst yapraklar sürekli gelişirken alt yapraklarının zamanla çürümesidir. Ölen yaprakta yosun oluşması çok normal bunun gübre değerleri ile bir bağlantısı yoktur. Özellikle kırmızı bitkilerin yapraklarında demir ve diğer elementler bulunmakta. Çürümesi durumunda açığa çıkan bu elementler yosunların en hızlı tüketebileceği türde oluyor ve yosunlanma oluşuyor.

Bir diğer husus ise aydınlatma. Power led kullanıyorsanız brüt hacme oranla 0,25-0,30 watt/litre bana göre optimum aralık. 0,4 kullanmanız durumunda Brüt hacminiz 69 lt x 0,40 = 24 watt olarak hesaplanır. Aydınlatmayı bu değere düşürüp gözlemlemenizi tavsiye ederim.

Başarılar dilerim
Saygılar

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

mrahÇevrim Dışı

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 24/06/2016
İl: Yurtdisi
Mesaj: 1966
mrahÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 22:42
Haydar hocam affiniza siginarak ogrenmek istiyorum.

En az dozlanan fosfat nasil en cok tuketilen besin oluyor? EI Methodunu sizde uyguladiniz, yaptiginiz arastirmalarda okudugunuzu dusunuyorum. EI icin hedef bir limit yok ama mevcut 30ppm civari olarak tavsiye edilen hedeflerde 450umol isik altinda yuksek bitki yogunluklu bir tankta bitkilerin besin alim hizlarindan yola cikarak belirlenmis hedef degerler ve bu degerlerde en az tuketim fosfata ait.

Bu arada isik gucu ile bi algi bagdastirmayi kesinlikle dogru bulmuyorum, mevcut isik gucu tankta daha fazla co2 alimini gerektirecegi gibi daha fazlada besin alimini tetikler. Bu denklem her zaman aynidir ve bitki gelisimi hatta isik gucune ve diger sartlar isik gucune gore belirlendiginde daha da hizli bitki gelisimi anlamina gelir. Bu durumda fosfatin tukenmesinden ziyade her zaman oldugu icin bitkinin gelismemesi yada amonyak sicramalari alglere sebep oldugu gibi, fosfat yetersizliginin ilk safhasinda GSA gorulurken daha ileri safhalari zaten bitkide besin eksikligi olarak gorulur. Bitkide besin eksikligi gozlemlenmiyorsa Staghorn alginin kaynagina fosfat demek cok garip ki bu hipotezi ilk defa duyuyorum. 2005ten kalma forum yazilarindan yola cikarsak, fosfatin alge sebep olduguna inanildigi ve bu tabularin yikilmaya calisildigi zamanlar oldugundan dikkate almak cok dogru bir durum degil.

Soyleki 50lt (28cm yukseklik) olan tankimda hic bir alg yiyici olmamasina ragmen 96lt (40h) tankimla ayni gucte powerled aydinlatmaya sahibim. Bu sorunu ilk gormesi gereken benim olmam gerekiyor, bu yuzden isik gucu denklemdeki diger iki deger (co2besin) saglanmadigi surece kendi basina bir alge sebep olmasi icin sadece bitkinin gelisimine fayda saglamayacak bir isik kaynagi olursa yol acabilir. Yani turuncu isik ile bitki buyutmeye calismak gibi.

Saygilar.

Beğenenler: [T]101724,grayprince[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

akyamanerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 02/04/2014
İl: Istanbul
Mesaj: 555
akyamanerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 23:17
Bana firca yosunu diger yosunlardan farkli gibi geliyor.
Gubreyi artirdim, isigi farli araliklarla acip kapadim (zaman saatiyle), budamayla tanktan uzaklastirdim ve bircok yosundan boylece kolayca kurtuldum, bu illetten kurtulamadim. Yavasliyor ama tamamen gitmiyor. Oksijenli su sikilmasini onerenler var, karides oldugu icin deneyemedim.
Birde nanom var, o tankta sabah 6 dan gece 11 e kadar kesintisiz isik yaniyor, hic yosun olusmadi, ben isigin etkisi olduginu dusunuyorum, belki de isigin nm degerinden kaynaklidir.

+1: [T]101724,grayprince[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

grayprinceÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 15/11/2010
İl: Yurtdisi
Mesaj: 550
grayprinceÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 18 Kasım 2016 23:20
Emrah Bey merhaba,

Estağfurullah öncelikle. EI metodu ile gübrelemedeki oranlar %50-60 yoğunlukta bitki tankları için düşünülebilir. %70-80 gibi bir yoğunluğa ulaştığında gübre tüketimi de artacağından özellikle fosfat 1 gün arada sıfırlanabiliyor. Tom Barr ideal oranı 10:1 olarak veriyor. Fakat 20:1 değerlerine de çıkartabiliyor yani bunu çok önemsemeyin bitki gelişimine yoğunlaşın diyor. Bu sebepten genellikle Nitrat 20 ppm ise fosfatı 2 ppm tutuyoruz yada 10 ppm e 1 ppm gibi. Zaten %50-60 bitkili bir tankta ortalama günlük 7,5 ppm nitrat ve 1 ppm fosfat tüketiliyor. Bu yüzde arttıkça gübre tüketimi de artıyor. Bu sebepten kritik olan fosfat. Fosfatı tankınızdaki bitki yoğunluğuna göre iyi ayarlamak gerek gözlemle. Şayet tankınızda günlük fosfat tüketimden sonra 1 ppm den fazla fosfat kalıyor ise yapılan demir gübrelemesi ile bağlanıyor ve demir bitkilerin kullanacağı türden çıkıyor yosunların kullanabileceği bileşiğe dönüyor tabiri caiz ise. Bu sebepten fosfatı az kullanıyoruz. Fosfat konusu bence bir tabu değil açıkçası. Ben bunu iyi tecrübe ettiğimi söyleyebilirim. Çünkü balık yükü olmayan ve yemleme yapılmayan bir tankta fosfat değerleri kritik öneme sahip oluyor.

Staghorn yosunu bu güne kadarki tecrübemle fosfat eksikliğinde ortaya çıktı. Fosfat ilavesi ile ortadan kalkıyor. Çok iyi bir göstergedir diyebilirim.

Fw Garden'da aydınlatmayı 48 watt dan 72 watta çıkardığımda fuzz algae ve gsa oluşmaya başladı. Yüksek aydınlatma belirttiğiniz gibi bitkinin gelişimini hızlandırır. Bitki bu duruma bir süre adapte olmaya çalışır ve olurda buna uygun tür ise. Fakat bu sürede en ufak bir eksikde (sıcaklık, gübre, co2, sirkülasyon, amonyak artışı..) gelişimini durdurur ve yosunlanır. Sizde herşey olması gerektiği değerde ise aydınlatma önem teşkil etmez. Çünkü bitkinin ihtiyaçları karşılanıyor demektir.

Saygılar


Teşekkür Edenler: [T]187047,mrah[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir