Her Daim ==> Düşük Destekli :))


ali ilkerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 13/04/2008
İl: Tekirdag
Mesaj: 217
ali ilkerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 09 Aralık 2010 13:12
Hakan öncelikle aşağıdaki linki okumanı tavsiye ederim.
 
 

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

hedayseÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 29/11/2008
İl: Tekirdag
Mesaj: 1186
hedayseÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 10 Aralık 2010 10:51

Evet İlker abi, okuyunca şunu anlıyorum ki; akvaryumumuzdaki bir kaç tür dışındaki bitkiler Emers yani su üstünde ama suya yakın seviyede yetişebiliyorlar ve submers olarak yani su altında yaşamada ayak uydurabiliyorlar. Aslında bir arkadaşımının bana verdiği emers sistemde yetiştirdiği Zeytin ve Rotalalardaki takibimle makaledeki yazılanlarla birleştirdiğimde olayı daha iyi anlıyorum. Makaledeki dediği gibi bitkilerin geldikleri halleriyle uyum sağladıktan sonraki halleri arasında çok fark var, gür ve kalın gövdeler incelip yaprak yapılarıda değişti.

Asıl konumuzla ilişkilendirmeye çalıştığımda ise emers sistemdeki bitkiler atmasfordeki CO2'yş kullanıyorlar. O halde su yüzeyinin hareketlendirilmesi tanka hem O2 ve hemde CO2 sağlamış olacak. Bu sayede canlılar ve bitkiler için faydalı bir işlem yapmış olacağız, yanlışmıyım? 

Çıkardığım sonuçlardan sonra kafa takılan daha doğrusu çelişkide kaldığım durum; acaba atmasfore oranla canlı yüküne oranla tanktaki CO2 fazla ise kaybımız olmayacak mı?

Aslında son olarak şunu diyebilirmiyiz; canlı yükü az olan bitkili tanklarda su yüzeyinin hareketli olması CO2 açısından daha iyi olur...
 
Saygılar....

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

ali ilkerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 13/04/2008
İl: Tekirdag
Mesaj: 217
ali ilkerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 10 Aralık 2010 14:00
Evet Hakan doğrudur.
 
Takıldığın konu için şunu söyleyebilirim. Normalde low tech tanklarda eğer havalandırma yapılmıyorsa, canlı yüküne göre değişmekle birlikte 3-5 ppm arası CO2 olur diye biliyorum. Bu oran atmosfer ile karşılaştırıldığında yine de çok az. Havalandırma yapıldığında da çok fazla bir artış olmuyor yanlız CO2'de, bunu da belirtmek isterim 
 
Canlı yükü az olan akvaryumlar için yazdığın şey aslında canlı yükü fazla olan akvaryumlar için de geçerli bence. Üstad Amano da CO2 verilen tanklarda, aydınlatma kapalı iken akvaryumu sürekli olarak havalandırmayı öneriyor bildiğim kadarı ile.  

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

hedayseÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 29/11/2008
İl: Tekirdag
Mesaj: 1186
hedayseÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 10 Aralık 2010 14:37
İlker abi bu durumda havalandırma çokta fazla birşey değiştirmedini varsayarak risk almamak için en güzeli yüzeyi hareketlendirmek olduğunu düşünüyorum kendi adıma. Hem O2 hemde CO2 girişi sağlayarak denge kurmaya çalıştığımız bitki ve canlı tarafında sorun yaşamamış oluruz.
 
Saygılar.
 
(Yazmış olduklarımızın bilimsel bir dayanağı yoktur, yorumlara istinaden yapılacak müdehalelerden tarafımız sorumlu değildir. Her akvaristin kendi tankına göre kendilerinin deneme yanılma metoduyla işlem yapmalarını rica ediyorum. Hangisi uygun ise o sekilde tanklarını idame etmleri tavsiye edelir.)
hedayse2010-12-10 14:53:27

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

ali ilkerÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 13/04/2008
İl: Tekirdag
Mesaj: 217
ali ilkerÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 10 Aralık 2010 15:06
[QUOTE=hedayse]İlker abi bu durumda havalandırma çokta fazla birşey değiştirmedini varsayarak risk almamak için en güzeli yüzeyi hareketlendirmek olduğunu düşünüyorum kendi adıma. Hem O2 hemde CO2 girişi sağlayarak denge kurmaya çalıştığımız bitki ve canlı tarafında sorun yaşamamış oluruz.
 
Saygılar.
 
(Yazmış olduklarımızın bilimsel bir dayanağı yoktur, yorumlara istinaden yapılacak müdehalelerden tarafımız sorumlu değildir. Her akvaristin kendi tankına göre kendilerinin deneme yanılma metoduyla işlem yapmalarını rica ediyorum. Hangisi uygun ise o sekilde tanklarını idame etmleri tavsiye edelir.)
[/QUOTE]
 
Evet Hakan ben de şu an düşük destekle idame ettirdiğim akvaryumumun yüzeyini filtre çıkışı ile hafif hareketlendiriyorum. Balıklarımda, bitkilerimde bu durumdan gayet memnun gözüküyorlar.
 
Saygılarımla...

+1: [T]184730,Esenerv[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

TÜMERÇevrim Dışı

Özel Üye
[B]14776,1[/B]
Kayıt: 03/04/2009
İl: Ankara
Mesaj: 426
TÜMERÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 10 Aralık 2010 15:21
Konuyu öğretim görevlisi kimyacı bir arkadaşa   açtım,   su yüzeyi hareketlendiğinde  geçişin daha hızlı olacağını belirtti, bunun üzerine h. tech tanklarda olayın tersine olmasının nedenini sordum   sebebin    dışardan eklenen  co2 nin   suda  normal olandan daha fazla olması münasebetiyle  hareketlendirmede   atmosfere kaçışın  olacağını söyledi ve kola örneğini verdi,
  "hareketlendikçe  gaz çıkışı artar"
 
   Sonuç olarak  anladığım eğer  normalin haricinde  co2 yüklemesi varsa hareketlendirmemek lazım  diğer türlü  hareket   geçişi kolaylaştırıyor
 
Saygılarımla

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

kazım_öcaldıÇevrim Dışı

Özel Üye
[C]2,1,51106[/C] [C]2,2,51106[/C]
Kayıt: 14/06/2008
İl: Adana
Mesaj: 1887
kazım_öcaldıÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 10 Aralık 2010 15:51
Bu tartışmayı sevdim...

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

hedayseÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 29/11/2008
İl: Tekirdag
Mesaj: 1186
hedayseÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 20 Aralık 2010 09:27
Arkadaşlar dün kapağa 4 adet 11w cool daylight 6500K tasarruf ampul ekledim. Bir süre bu şekilde denemeyi düşünüyorum. 44w tasaruf amup gün ışığı ile bakalım 1 Grolüks + 1 10.000K floresan + 13w tasarruf ampul'un verdiği 73w. verimi verebilecek mi? Görünüşe göre ışık oranı daha iyi oldu.  Bitki gelişimlerinde biraz sıkıntı yaşadım, mecburi olarak %80 su değişimi yaptıktan sonra camlara eşil noktalar ve yapraklarda bozulmalar oluştu. Neyse ki, bol mikroelement (eskiye oranla 4-5 kat) takviyesi ve NPK takviyesiyle sorunu aştım. Bunun için (vuslat ) Fatih abi'ye buradan ayrıca teşekkür ederim. Bitkilerin yoğunluğu arttıkçe eskiden verdiğim mikroelement artık yetmez oldu, adam akıllı bir budama gerekiyor artık, ayrıca asma kökünü çıkardır tanktan kaygan bir sıvı salgılamasından dolayı çıkarmanın daha iyi olacağını düşündüm.
 
Saygılar...

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

mustafaerdogarÇevrim Dışı

Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
mustafaerdogarÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 20 Aralık 2010 15:35
Bir süredir bu başlığa bakamıyordum, meğer neler kaçırmışım Tebessüm Güzel konular konuşulmuş ama gördüğüm kadarıyla birçok konuda net bilgilere bağlanamamış. İsterseniz ben elimden geldiğince, birazda bilimsel verilere dayanarak soru işaretlerini gidermeye çalışayım.
 
 
Öncelikle su yüzeyi hareketliliği ve CO2 konusunu ele almak istiyorum;
 
Evet, belirtildiği gibi atmosferde normal şartlarda yaklaşık % 0,039 (390 ppm) CO2 bulunuyor. Ev ortamları, şehirler, endüstri bölgeleri, farklı hava sıcaklıkları gibi etmenlerle bu miktar çoğu zaman daha da fazla. Yalnız burada gözden kaçırılan önemli bir konu var: Ortamların yoğunluğu. Hava ortamı ile su ortamı yoğunluk bakımından birbirinden oldukça farklı. Dolayısıyla gazlarında bu iki ortamdaki çözünürlükleri daha doğrusu çözünebilecekleri maksimum miktarlar ve çözünme hızlarıda oldukça farklı olmakta.
 
Şimdi CO2 gazını yüzey hareketliliği veya havalandırma ile suda çözmeyle ilgili şunları söyleyebiliriz:
 
Bu çözünme sırasında gaz-su ara kesitinden gaz molekülleri  suya geçer.  Aynı  zamanda daha önce suda çözünmüş olan bir miktar gaz molekülü  de suyu terk eder.  Yeterli  bir zaman süresi  sonunda ara kesitte her  iki   yönde geçen moleküllerin akıları  birbirine eşit  olur. Bu  denge  durumunda  suda çözünmüş olan gazın  derişimine  "denge  derişimi"  veya "  doygunluk derişimi"  denir.  Denge  derişimi,   su  ile temas halindeki  gazın kısmi  basıncı ile orantılıdır : 

CS = KH.p

Burada CS = gazın sudaki  doygunluk  derişimi,  p = gazın kısmi basıncı  ve KH = orantı   sabiti  olmaktadır.  Bu orantı  sabitine "absorpsiyon katsayısı"   veya "Henry katsayısı"    denir. Absorpsiyon katsayısının değeri  sabit değildir. Bu katsayı  her gaz  için  değişik olduğu gibi,  sıcaklıkla  da ters orantılıdır. CO2 gazı için 25 C' de (genel olarak akvaryum suyu sıcaklığı) Henry sabiti  1495 değerini alır.
 
Biz akvaryumun bulunduğu bölgedeki havayıda yoğun CO2 derişimine sahip bir hava olarak kabul edelim. Örneğin CO2 derişimi bu havada % 0,1' e (1000 ppm) kadar çıkmış olsun (endüstri bölgelerinde bu biktarlar hesaplanmıştır). Bu durumda böyle bir çözünmede CO2' nin doygunluk derişimi:
 
0,001*1495 : 1,49 g/m3 yani 1,49 mg/lt yani 1,49 ppm
 
çıkar. Yani 1000 ppm' den suya kazandırılabilen sadece 1,49 ppm' dir. Tabi bu durum saf su için ve suda başka hiçbir CO2 kaynağı olmadığı hallerde geçerlidir. Kullandığımız suların saf sularla farkını bu açıdan değerlendirdiğimizde ortaya tuzluluk oranı çıkar. Ancak buda, CO2' nin sudaki çözünürlüğünü azaltıcı bir etkendir. Yani tuzluluk arttıkça CO2 doygunluk derişimi azalır.(Örneğin deniz suyu için bu azalma miktarı %12 olarak verilmiştir).
 
Bu tabloya göre CO2' nin çözündürülme hızı ile ilgili bilimsel bilgilere hiç girmiyorum zira sonuçta çözünebileceği denge derişiminin son derece yetersiz olduğu görülmektedir.
 
Yukarıdaki bilimsel verilerle ilgili aşağıdaki kaynak incelenebilir:
 
 
Ayrıca Google' dan gazların (veya CO2' nin) sudaki çözünürlükleri (veya doygunluk derişimleri) şeklinde arama yaparsanızda birçok farklı kaynağa ulaşabilirsiniz.
 
 
Gelelim akvaryumdaki CO2 kaynaklarına. Su yüzeyi hareketsiz Low-tech tanklar için çok genel olarak ifade edersek KH ve pH ölçümü ile (ekstra asit kullanılmayan) sudaki CO2 miktarı ilgili tablodan ortalama 10-12 ppm gibi değerlerde çıkabiliyor. Buradaki CO2' yi oluşturan kaynakları kısaca şöyle sıralayabiliriz:
 
Balık ve omurgasızlar
Aerobik bakteriler
Azda olsa bitkiler ve mosslar
 
 
Sonuca gelirsek;
 
Bol bitkili ve uygun balık miktarlı bir low-tech için yüzey hareketliliği veya havalandırma CO2' yi kaçıran ve uygun olmayan bir uygulamadır demek doğru olur. Ancak daha önceki mesajımda da belirttiğim gibi farklı balık - bitki oranları (fazla balık - az bitki), farklı ışıklandırma miktar ve süreleri (kısa süreli ve az ışıklandırma) gibi nedenlerle en azından geceleri canlıları oksijensiz bırakma durumunun ortaya çıkmaması için gerekli görülebilecek bir uygulama olabilir. Yani bunun yapılıp yapılmayacağının kararı birazda gözlem ve tecrübeye dayalı.
mustafaerdogar2010-12-20 17:12:13

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

TÜMERÇevrim Dışı

Özel Üye
[B]14776,1[/B]
Kayıt: 03/04/2009
İl: Ankara
Mesaj: 426
TÜMERÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 20 Aralık 2010 17:29
Açıkçası tartışmanın başlamasından  bu yana  aklımın bir kenarında doğru mu yapıyoruz yanlış mı sorusu vardı,   gayet net ve  bilimsel olmuş elinize sağlık
Saygılarımla

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

hedayseÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 29/11/2008
İl: Tekirdag
Mesaj: 1186
hedayseÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 20 Aralık 2010 17:32
Mustafa Bey detaylı araştırma ve açıklamanız çok teşekkür ederim. Kendi tankımdan yola çıkarak, bol bitki yoğunluğu ve bol / orantısız balık miktarı olduğu için (Canlı doğuranlar ile orantıyı tutturmak gerçekten çok zor) bahsettiğiniz gibi tablodaki hesaplamaya göre 10-12 ppm CO2 olduğunu düşünerek su yüzeyini hareketlendirmemek daha iyi olacak gibi. Şu anda 20 gündür hareketli olarak deniyorum, canlılarda bir sorun yok şükür bitki gelişimlerinde sanki biraz yavaşlama oldu, 10 gün daha deneyeceğim ve seneye 1 ay hareketsiz gözlemleyeceğimTebessüm... Kafama takılan "kısa süreli ve az ışıklandırma" oldu, ben 73w olan aydınlatmamı şu anda tasarruf ampule gün ışığına yani 6500K, çevirdim ve 4-3-4 usulü ışıklandırma yapıyorum bunun bir etkisi olurmu?
 
Öte yandan malumunuz uzun süreli su değişimleri yapıyoruz düşük destekli tanklarımızda, bu su değişim aralığının uzun olmasından dolayı suyun bayatlaması gibi bir durum söz konusumudur? Ve su yüzeyini hareketlendirerek suyun oksijenlenmesi ile su tazelenmiş olurmu?
 
Son bir soru daha soracağım Mustafa Bey, kusura bakmayın; Tasarruf ampul ile yani uyguladığım 4x11w cool daylight 6500K ampullerle sizce verim alırmıyım?
 
Saygılar.
 

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

mustafaerdogarÇevrim Dışı

Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
mustafaerdogarÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 20 Aralık 2010 18:53
Hakan Bey kullandığınız lambaların ayrıntılı spektral grafiklerini bulmak mümkün olmadığından daha çok tahmin ve kullananların tecrübelerine dayalı birşeyler yazılabilir. Tahmin açısından beyaz ışık verdiğini düşündüğüm lambada üç ana renktende (mavi-yeşil-kırmızı) bulunması ve yeşilin daha güçlü olması kuvvetle muhtemel. Diğer renklerdende bir miktar olduğunu varsayarak yine bitkiler için çok verimli olmasa da kullanılabilir tahmininde bulunmak mümkün. Ama en güzeli kullananların tecrübelerini sormanız olur.
 
Bu ışıkla günde 8 saat ışıklandırma ve 13 saat gece arası belki bir miktar geceleri balıkları zorlayabilir. Kesin birşey söylemek zor. Gözlemle görebilirsiniz ancak. Böyle bir durum olursa yüzey hareketliliği yada havalandırmadan ziyade ışıklandırma süresini 10 saate (5-3-5) çıkarmanızı tavsiye ederim.
 
Suya oksijen kazandırmakla suyu tazelemek pek mümkün değil. Suyu tazelemenin asıl amacı; su içerisindeki mineralleri miktar olarak yeterli seviyeye çıkarıp oran olarak düzenlemek. Ayrıca kirlilikler varsa bunlarda azaltılmış oluyor. Burada havalandırmanın artısı; belki zamanla bitkilerin fotosentez hızı suyun fakirleşmesi yada değerlerinin bozulması nedeniyle azalırsa balıkların ve bakterilerin  oksijensiz kalma ve akabinde nitrifikasyon kapasitesininde azalması söz konusu olursa, burada işe yarayabilir havalandırma. Ama tabi buda yüksek organik yük durumunda olabilecek birşey gibi geliyor bana.
mustafaerdogar2010-12-20 18:55:58

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

hedayseÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 29/11/2008
İl: Tekirdag
Mesaj: 1186
hedayseÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 21 Aralık 2010 08:51
Mustafa Bey ışık konusunda, akşam ampulün paketine baktığımda dediğiniz gibi yeşile yakın bir yerde grafiği vardkı ki; akvaryuma baktığımda su açık yeşil bir hal almıştı. Yani aynen dediğiniz gibi açık yeşil tonunda bir ışık veriyor. Bir kaç gün önce 20w bir ampulü takmıştım onda daylight diyordu ve lümen kelvin bilgileri yoktu lakin sarımtırak kızıla yakın bir ışıktı bu ışıklar ona göre çok çok açık renk ışık veriyor ve yeşilimsi. Şu anda kullandığım ışığın paketinde 590lm - 6500K CDL cool Daylight ibaresi var ve Philips marka. bakalım deneyeceğim ama muhtemelen bulabilirsem 2 tanesini normal dayligt ile değiştireceğim. Göze de hoş gelmiyor ışığın rengi.
 
Işıklandırmam 11:00-15:00 arası açık - 15:00-18:00 arası kapalı - 18:00-22:00 arası açık. Yaklaşık tam karanlık olara 9,5-10 saat bir karanlık ortam oluyor. Tabi yüzey şuan hareketli bir sıkıntı görmüyorum, hareketsizken sıkıntı görürsem 10 saate çıkartırım aydınlatmayı. Yalnız yaz sıcaklarında mecburen yüzey hareketli olacak, ısıyı düşürmek için fan takıyorum ve buda yüzeyi hareketlendiriyor.
 
İlginiz ve yardımlarınız için tekrar teşekkür ederim.
 
 


=========================================================================================================
 
Şu anda tanktaki 4x11w cool daylightları çıkardım. Onların yerine kapakta Sağ ve sol kısma gelecek şekilde 2x11w. normal daylight (diğerleri kadar olmasa da yine de ışık rengi yeşile yakın bir ton) ekledim. Ortaya da daha önce denediğim ama çok kızıl diye çıkardığı 20w daylight ekledim. Şu anda eksiye oranla daha iyi, en azından yeşilimsi ışık tonu değişti.
 
Piyasada üzerinde daylight ibaresi olan bir çok marka ışık var, ve mesela daylight yazıyor  ama cool ibaresi var veya direk dayligt yazıyor lakin birisi diğerinden daha beyaz veya sarımtırak veyahut cool daki gibi yeşilimsi ışık veriyor. Hani normal philips 865 kodlu dayligt ışık alınıp kullanılabilinir amenna lakin, emin olun grolüks+aquastar 'ın (60w) verdiği ışık yoğunluğundan şu andaki 2x11w dayligt + 20w dayligt ışık daha iyi ışık sağlıyor.
Asıl amacım daha verimli olan gün ışığı tasarruf ampulleri kullanıp az enerjiyle bitki yetiştirmek. Çünkü daha önce kapağın ortasına eklediğim 1 tane 13w gün ışığı tasarruf ampulden sonra glossolardaki gelişimin ve bodur zeytinlerdi kızarmaları görünce daha iyi birşeyler olacağına inanıyorum.
 
Acaba marka veya değişik bir ibare olup bu tasarruf ampul bitkiler için bu kullanılır diyebileceğimiz bir ışık yokmu? Bilen ve deneyen arkadaşlar yardımcı olursa sevinirim.
hedayse2010-12-23 14:25:48

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

TÜMERÇevrim Dışı

Özel Üye
[B]14776,1[/B]
Kayıt: 03/04/2009
İl: Ankara
Mesaj: 426
TÜMERÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 23 Aralık 2010 14:42
     Hakan Bey  aşağıda resmini koyduğum 11w pl ampullerden hiç denediniz mi bilmiyorum ama  ben  kullanıyorum çok da memnunum ,  kesinlikle flo lardan çok daha verimli, üstelik ampul fiyatları da  uygun çin malı olanları 1.5 tl  marka olanlar 2.5-3 tl arasında değişiyor, flo yerine kullanılmasını tavsiye ediyorum, şu anki 158lt lik tankımda sadece 2 adet bu ampulden ve  bir adet  slyvania gro ve    bir adet de  şimdilik 10w dalgıç flo var ilerde dalgıcı çıkarıp  11w lıklardan  bir tane daha koyacağım tankı yeni kurdum  bitkiler biraz toparlansın inş,  fotolarını da paylaşırım şu an  gidişat gayet iyi, bu ampulleri   geçtiğimiz senelerde  100lt lik tankımda kullanmış ve  verimini onda keşfetmiştim
 
 
 

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir